Brno je světové - setkání s parfuméry

14.07.2023

Před pár měsíci mne přepadla nostalgická nálada a začala jsem si pročítat svoje zápisky tady na blogu. Uvědomila jsem si, jaké mám štěstí, že jsem z Brna. Co se týká společenského parfémového života určitě. Pominu teď skutečnost, že máme v blízkém dosahu Sephoru, Douglas, Fann, Rituals, Yves Rocher, Manufakturu, L´ Occitane, Notino a bůhvíco ještě. Ale především tu bydlí spoustu aromaček a parfumaniaček, díky nimž jsou možná častější parfémové srazy, setkání a výlety. 

No a taky tu máme Vavavoom a Dotek Slunce, prodejny parfémů a kosmetiky - niche a přírodních. Za každým obchůdkem stojí podnikavá žena, která se nespokojí pouze s prodejem, ale také přináší pro své zákaznice něco navíc. Jsou to recepce k uvedení nového parfému, značky, kolekce. Taky "Líčení se Slávkou" v Doteku Slunce Markéty Kellerové a setkání s parfuméry ve Vavavoom, které pořádá majitelka Lucie Levenson.

exkluzivní Tauer Stories ve Vavavoom
exkluzivní Tauer Stories ve Vavavoom

Ráda bych tu teď zavzpomínala na setkání s parfuméry, kterých jsem se účastnila.

Setkání ve Vavavoom

První proběhlo v září 2017. Pro mne bylo výjimečné o to víc, že  bylo prvním osobním setkáním s členkami Parfumanie, kde mne velmi hezky přivítali, a ještě k tomu mi bylo umožněno napsat z akce reportáž - můj první článek zveřejněný na Parfumanii. 

Do Brna na pozvání paní Lucie tehdy přijela umělecká ředitelka italské značky Nobile 1942 Stefanie Giannino a Massimo Nobile. Bylo to uvedení parfému 1001, a konalo se v salonku hotelu naproti Vavavoom. Z celého setkání vzpomínám nejraději na to, jak Masimo při temperamentním výkladu přeskakoval z angličtiny do italštiny a na to, jak jsme navzájem prozkoumávaly vyznění vůní na cizí kůži - očichávaly se .

Mne nejvíce zaujal orientální parfém Anonimo Veneziano a mamka se voní prádlopižmovým Ponte Vecchio woman.

V dubnu 2018 přijel do Vavavoom svérázný švýcarský parfumér Andy Tauer - Andy Tauer Perfumes, kreativní samouk, který je zároveň velmi aktivní na sociálních sítích. Přijel představit exkluzivní vůně z kolekce Tauer Stories, které se nedají pořídit nikde jinde, než na osobním setkání s ním. Byl to obrovský svátek, protože Andy zná svoji hodnotu a jeho parfémy najdete jen na místech, která si to opravdu zaslouží. Přitom je to velmi společenský a vstřícný člověk. I tak jsem byla při rozhovoru s ním velmi nervózní a to především kvůli mé neobratnosti v cizích jazycích. Dodnes mne mrzí, že jsem si pořídila flakon No. 02 L'Air du Désert Marocain až o pár měsíců později, a že ho tím pádem nemám s podpisem.

A ještě jednu krásnou vzpomínku mám - díky Andymu jsem poznala tvůrkyni Očicháno - Hanku. Jakmile jsem si přečetla článek její a podrobněji prošla blog, tak jsem se zamilovala do jejího vidění světa vůní, oslovila ji a spřátelily jsme se. To ona mne nasměrovala na Markétu z Doteku Slunce.

V říjnu 2018 Vavavoom navštívil Alexander Lauber, zakladatel a umělecký ředitel Wiener Blut (parfémy inspirované originálními recepturami a dobou habsburského Rakousko-Uherska). Přijel představit novinku, která ještě ani neměla jméno. Pracovní název tohoto zeleně dřevitého parfému byl Noble Savage - Vznešený divoch. Alexander byl přesným opakem - strohý civilizovaný gentleman. Vůně nakonec dostala jméno kolínské - Klubwasser. A já přemýšlím, jestli se tehdy Alexander za celý večer alespoň jednou zasmál.

Alexander byl ve Vavavoom už podruhé, poprvé tu byl v prosinci 2016, krátce po otevření butiku. Možná si úsměvy vypotřeboval tehdy :-) To setkání jsem ale nezažila, bylo krátce po mém objevení Arome a já parfémovou komunitu teprve poznávala. 

Moc ráda vzpomínám návštěvu sympatického Jamese Heeleyho v květnu 2019. Je dobře, že se v rodné Anglii nestal právníkem a pod značkou Heeley Parfums ve Francii komponuje vzdušné a optimistické parfémy. Místní dámy jeho vůně zaujaly a možná ještě víc je okouzlil samotný James. Má roztomilý vějířek vrásek v koutku očí a takový smutný a zároveň veselý pohled. Maminka mu prý říkala, že je daydreemer a já už se těším, jaké další krásné vůně vzniknou z jeho denního snění. 

Pamatuju si taky, že si Markéta tehdy odnesla osvěžující mořské Coccobello, a byla tak jednou z těch dam, které si parfém koupily: "aby Jamesovi udělaly radost, a aby sem k nám nepřijel nadarmo."

V červnu 2019 se ve Vavavoom konalo setkání s Ulrichem Langem, zakladatelem a kreativním ředitelem značky Ulrich Lang New York. Energický a usměvavý Ulrich mluvil nejenom o svých parfémech, na které je právem pyšný, (mě tehdy nejvíce zaujala 17 Nandan Road), ale i o moderní fotografii a svoji babičce. A s klučičím nadšením se o vše zajímal. Paní Lucie tehdy o Ulrichovi řekla, že je to nejmilejší člověk, kterého zná.

V listopadu 2019 byl ve Vavavoom uveden parfém Murmur. Představit ho přijeli pánové Jakub Hiermann i Tomáš Ric, kteří stojí za českou značkou Pigmentarium. Byla jsem ráda, že jsem je mohla poznat osobně, protože první článek o kolínské Ad Libitum jsem s Jakubem vykomunikova pouze virtuálně. To, že jsem je mohla vyzpovídat bez tlumočníka bylo osvobozující :-)

Událost byla slavnostnější ještě o jednu skutečnost - Vavavoom slavilo 3 roky od svého založení a přicházelo mnoho gratulantů. Tehdy jsme neměli nikdo ani zdání, že je to na dlouhou dobu poslední setkání ve Vavavoom. Přišel rok 2020 a s ním covid...

Další setkání s Pigmentariem - v listopadu 2021 jsem kvůli nemoci propásla. Konalo se už v nových prostorách na Radnické 9, kam se butik v době Covidu přestěhoval.

Úplně nejčerstvější je setkání letošní červnové. Značka Ulrich Lang New York letos slaví 20 let od založení. Ulrich Lang přijel do Vavavoom tentokrát představit novinku Suncrest - energizující šťavnatou přezrálou broskev - slunce ve flakonu. Promluvil taky o svém prvním setkání před lety s Lucií Levenson jako o "lásce na první pohled" a Lucie zase ocenila parfémovou komunitu, která se kolem Vavavoom utvořila.

Měla jsem radost, že tu poprvé se mnou na setkání byla taky moje dcera Eva. A tentokrát jsem jako minule nezaváhala a koupila jí Suncrest i s Ulrichovým podpisem.

Setkání v Doteku Slunce

V říjnu 2021, na poslední chvíli před dalším lockdownovým uzavřením, dorazil do Doteku Slunce excentrický španělský parfumér Ricardo Ramos a představil řadu vůní Deminiche, ve které spojil tradiční parfumérské složky s tropickými.

Setkání s ním bylo velmi osobní. Každého z návštěvníků intuitivně povahově odhadl, pak mu bezchybně vybral parfém a ještě doplnil pár slovy o tom, co nám vůně přinese do života. The Smell od Guava, kterou mi vybral, mi má přinést do života radost a pocit uvolnění.

Bratislava parfémová

V srpnu 2018 jsme spolu s parfumaniačkami vyrazily na výlet a navštívily jsme bratislavskou prodejnu parfémů 1907. Její majitelka Eva Škovranová vytváří parfémové kreace pod značkou 1907, které ve světě nezapadnou, (dokonce se i kopírují). Tehdy kromě jednoduchých toaletních vod už byly na světě dva první parfémy řady klasických vůní v moderním pojetí - Beneath the Surface (řada se po letech rozrostla na sedm kousků).

Díky tomu, že se prodejna pyšní velice širokým sortimentem, tak jsem ve víru zkoušení ani pořádně nestihla fotit. Proto tu máte Evu Škovranovou s takovým překvapeným výrazem. Našla jsem ji totiž pouze na jediné fotce :-)

Poslední vzpomínka na setkání s parfumérem se datuje do května 2023. Tehdy jsme se do Bratislavy vydali na návštěvu obchůdku Silvermoon, který vlastní parfumér samouk Robert Haváč a pod značkou Havac perfumes tam vytváří své parfémové kreace. S nadšením nám předvedl svoje parfémové "varhany" a ochotně nás zasvětil do tajů výroby parfémů. 

S touto návštěvou budu mít spojený ještě jeden nádherný zážitek - překvapení. To, že jsem o Robertovi zveřejnila článek, ho potěšilo natolik, že mi věnoval svůj ambrově růžový parfém Just fucking rose! Děkuji a vážím si toho!!!

Všechna setkání byla výjimečná a obohacující. Každý člověk, který stojí za svou značkou je jiný. Je velmi zajímavé dát si do souvislostí povahu a zázemí člověka s jeho výtvory. 

Zpětně mne mrzí jediné, že jsem promeškala setkání s Julienem a Madalinou Blanchardovými (značka Jul et Mad), které pořádalo Vavavoom v květnu 2017.  


A tímto posledním obrázkem Vás zvu ke mně na Instagram: https://www.instagram.com/libasimandlova