Výlet do 1907

07.08.2018

Ne, opravdu jsem necestovala do minulosti :-) Číslovka 1907 je názvem slovenské společnosti zabývající se niche parfémy. Její prodejny naleznete v Košicích a Bratislavě, a právě tu bratislavskou sídlící v přízemí hotelu Carlton jsem včera spolu s dalšími sedmi českými Parfumaniačkami navštívila. Našich slovenských kolegyň tam postupně přišlo stejně tolik, a tak bylo v malém butiku velmi rušno. 

Dorazila i majitelka Eva Škovranová se svojí pravou rukou parfémovým nadšencem a blogerem Štefanem Kopeščanským, kteří nám dělali zasvěcené průvodce po "jejich království". Název 1907 je právě reminiscence na Evinu rodinnou tradici - je to rok narození její babičky, která dodávala na hraběcí dvůr vlastnoručně vyráběné kosmetické potřeby a toaletní vody. Paní Eva začínala také výrobou mýdel a jiných voňavých potěšení. Nyní, nejen že prodává v buticích a na e-shopu niche parfémy mnoha značek, ale také do tohoto velmi uzavřeného světa prorazila s výrobou vlastních vůní. 

V portfoliu má řadu toaletních vod s jednoduchými názvy podle složek: Almond, Ambrette, Cedar, Coriander, Galbanum, Heliotrope, Jasmine, Pepper, Pine, Vanilla, Verbena. No a před pár měsíci uvedla novou kolekci Beneath the Surface (Pod povrchem) prvními dvěma parfémy - Mon âme a Genevieve.

Přiznám se, že jsem byla ohromena množstvím nabízených značek a nevěděla, co vyzkoušet dříve, takže o nějaké systematičnosti při zkoušení nemůže být vůbec řeč. Taky mi přišlo škoda pouze zkoušet vůně a nevyužít takové unikátní setkání k milé společenské konverzaci :-) Nicméně - svoje favority jsem si našla (o tom až potom ;-), a taky jsem zjistila, že to, co mi tolik voní v dřevitých parfémech, je pryskyřice Elemi :-)

Samozřejmě jsem nezapomněla "prolustrovat" značku 1907. Z toaletních vod mi nejvíce zavoněla Verbena a Ambrette (alias moje levé a pravé zápěstí :-). Po Verbeně jsem sáhla ihned, protože slibovala osvěžení v současném tropické počasí. Splnila moje očekávání a musím říci, že jsem ji ze zápěstí cítila ještě v autobuse při návratu. V Ambrette mě zase zaujalo jemné květinové, objímající a klidné pižmo.

Pro zkoušku na kůži parfémů Mon âme a Genevieve už zbyla volná pouze ramena. Nebyla jsem totiž tak vynalézavá, jako jiné dámy, a zapomněla jsem, že mám ještě kolena :-). 

Mon âme 

"Emócie, vnemy, obrazy, negatíva, pozitíva, všetko, čo zažijeme sa v nás ukladá vo vrstvách. Vrstva po vrstve, kúsok po kúsku v rôznych farbách a odtieňoch. Tie vrstvy formujú. Vytvárajú nás, našu dušu. Nič v nás nie je tak hlboko ako to, čo sme tam uložili."

  • Hlava: bergamot, davana, jazmín, mandarínka
  • Srdce: fialka, pačuli, konvalinka, ruža, orris
  • Základ: santalové drevo, cédrové drevo, bôby tonka, biele pižmo

V Mon âme je zpočátku něžný mrkvový kosatec naložený v jemném bergamotovém studeném čaji s pižmovým obláčkem. Postupně se více prosazuje jeho dřevitá a zemitá podoba a pižmo těžkne mastným cedrovým dřevem.

Genevieve

"Kto je Genevieve? Nezlomená okolím a okolnostami, sebavedomá, vyrovnaná, žije život podľa svojich predstáv. Rozhodná a elegantná, dôrazná. Vie, že správne rozhodnutie je stále to, ktoré ju posunie k cieľu."

  • Hlava: bergamot, aldehydy, klinček, petitgrain
  • Srdce: orris, ruža, ylang-ylang, jazmín, konvalinka
  • Základ: vetiver, santalové drevo, bôby tonka, vanilka, biele pižmo

Vůně Genevieve mne samotnou oslovila více. Není to vůně jednoduchá, aldehydový začátek dokáže pořádně vyděsit. Ale milovnice klasických chypre květinových vůní s aldehydy si přijdou na své. Paní Eva nám říkala, že ji recenzenti přirovnávají k jiným vůním, ovšem dle mého názoru velmi odlišným. Jí to prý přijde logické, protože člověk, který má prozkoumané aldehydové Guerlainy, nebude přirovnávat k vůním od Chanelu, které nezná. A tak si i já tedy troufnu přirovnat. Nedávno jsem zkoušela Une Rose Chypre (Tauer), a když si odmyslím tu dominantní růži a vezmu pouze pryskyřičný větvičník, vetiver a kosatcový kořen spolu s chypre vyzněním a tím, jak vůně působí "silně", ano, mám základ pro Genevieve. Pak už stačí jen přimyslet si oblé květinové srdce a aldehydy. Není to vůně pro slabošky a je velmi krásná.

Závěrem bych chtěla jenom říct, že bylo fajn poznat spoustu parfémových nadšenkyň jinak než virtuálně a poděkovat jim za společnost a dárečky... A taky, že Bratislavě závidím klimatizované tramvaje :-D