Šťastný pátek třináctého s Andy Tauerem

15.04.2018

Na pátek 13. dubna prorokovala předpověď počasí déšť, ale smůla tohoto (pro pověrčivé lidi jako jsem já) nešťastného dne se Moravě vyhnula obloukem a Brno mohlo sluníčkem přivítat velkou osobnost parfémového světa - Andyho Tauera, který zavítal do parfémového butiku Vavavoom.

Andy Tauer, slavný švýcarský niche parfumér, se do tvorby parfémů pustil jako samouk v roce 2005. Jeho parfémy jsou pro svou jedinečnost celosvětově oblíbené a oceňované, ale můžete je najít jen v limitovaném množství v těch nejlepších parfumeriích. Mimo jiné protože pečlivě vybírané vzácné přírodní složky, jež v parfémech používá, nejsou vždy dostupné. Kromě toho, že je Andy velmi kreativní tvůrce parfémů, je také talentovaný malíř a spisovatel, který sdílí své myšlenky, vášeň pro vůně a střípky svého života na svém blogu i sociálních sítích. Díky tomu můžete nahlédnout pod pokličku výroby parfémů, provázet ho při jeho putování k fanouškům, nebo sledovat, jak jeho rukama projde při balení každý flakón, i že mu jako laboratoř slouží jeho byt v Curychu. 

Když jsem těsně po páté hodině vstoupila do Vavavoom, už tam bylo velmi rušno. Dámy v hloučcích živě diskutovaly a přebíhaly mezi poličkami s flakóny, aby mohly vyzkoušet další a další parfémy. Přivítala mě majitelka parfémového butiku paní Lucie Levenson. Spolu s ní mne zdravil i usměvavý Andy Tauer a ukázal mi, kam si odložit kabát. Kromě toho, že mě to jeho milé gesto velmi potěšilo, zároveň taky předznamenalo, v jakém duchu se bude akce odehrávat.

Velmi neformálně a v družném rozhovoru proběhlo jak seznámení s trojicí vůní kolekce Tauerville Stories, tak s ostatními vůněmi a parfémovanými mýdly základní řady Tauer Perfumes, které butik nabízí. Andy Tauer ochotně odpovídal na otázky dopadající na něj ze všech stran a bravurně přeskakoval z němčiny do angličtiny i francouzštiny, podle jazykových zdatností tazatelek. Byl naprosto civilní a přirozený, a z jeho pohledu i reakcí se dalo vyčíst, že opravdu poslouchá, co mu říkáme, že si povídání a focení s námi i podepisování flakonů užívá.

Mě se podařilo, díky pohotovému tlumočení blogerky Wendulky, promluvit s Andym o mýdlech. Za prvé je výroba glycerinových mýdel můj velký koníček a za druhé jsem se k letošním narozeninám potěšila mýdlem značky Tauer bohatým na parfémové oleje - Majestic Tuberose. Líbí se mi jeho zlatavý vzhled i originální vůně. Podle slov Andyho ale tuberóza ve složení není. Prý je její vůně poskládána z jiných květin, především z růže stolisté a jasmínu. Také mi prozradil, že svá první mýdla vyráběl podobně amatérsky jako já - na pečícím plechu a krájel je jako koláč. :-)

Teprve kolem sedmé hodiny nás Andy Tauer malinko oficiálněji požádal o chvíli pozornosti. Poděkoval paní Lucii za pozvání a rozpovídal se o počátku jejich spolupráce. O tom, jak byl nejprve velmi skeptický, ale po osobním setkání jí dal volnou ruku, a podrobnosti a čas uvedení své značky ve Vavavoom nechal čistě na ní. Označil ji za velmi odvážnou a zmínil, že je v současné době parfémových e-shopů, (které díky šedému trhu nabízejí zboží pod cenou), založit niche parfumerii složitější, než bylo pro něj v roce 2005 založit parfémovou značku.

Mluvil o tom, jak v roce 2016 při sledování relací teleshoppingu (se všemi těmi propracovanými reklamními triky zvyšujícími prodeje), vymyslel bláznivý a novátorský koncept, jež podkopává pravidla moderního marketingu. Ve světě, kde je vše k mání online, stvořil linii vůní Tauerville Stories, která je dostupná pouze tam, kde je on - Andy Tauer - osobně. Říkal, že v poslední době jsou niche vůně vnímány především jako vůně drahé. Součástí exkluzivity by však neměla být cena, měl by to být zážitek. Nejen zážitek z nošení parfému, ale i z návštěvy parfumerie, zkoušení a vybírání vůně v krásném prostředí v interakci s prodavačem. A v případě Tauerville Stories zážitek povýšený o osobní setkání s tvůrcem vůně.

Zmínil se o tom, že přivést zákazníky zpět od monitorů a online nakupování do parfumerií je věru nelehký úkol. Stává se mu často, že mu píší lidé (především v Americe), že nepřišli na jeho akci, protože to bylo daleko a přitom mají byt jen pár bloků od místa konání. Na druhé straně objevil svět lidí parfémové komunity, kteří jsou navzájem propojení a jsou ochotni kvůli vůním cestovat i stovky kilometrů.

Potom se rozvykládal o historii vůně Hyacinth and a Mechanic, která měla svůj debut v roce 2007. Tehdy namíchal Andy pouze jediný flakón tohoto parfému a vyslal ho na cestu. Láhev putovala z Bostonu od jednoho fanouška k druhému. Každý, kdo vůni testoval, než poslal flakón dále, napsal vzkaz se zpětnou vazbou Andymu. Tak byla stvořena mapa dojmů ze zkoušení, která neviditelnými nitkami virtuální komunikace propojovala emoce a myšlenky lidí z celého světa. V roce 2016 vůni, samozřejmě reformulovanou, zařadil do Tauerville Stories.

.........................................................................................................................................................................

Toaletní voda Hyacinth and a Mechanic je podle Andyho Tauera: "Kytice májových květů - pudrových šeříků, zelených hyacintů a jemných konvalinek - v rukou mechanika s podtónem mastné kůže." Mísí se v ní květinové a živočišné tóny s vůní oleje a benzínu vylitého na betonové podlaze dílny.

Složení: hyacint, živočišné tóny, kůže, dřevité tóny. Může být mechanik sexy? Každopádně ano!

.........................................................................................................................................................................

Mluvil o tom, že inspiraci pro další z vůní řady Tauerville Stories našel při brouzdání na internetu, kde narazil na větu "When We Cuddle And I Can Smell Your Perfume On My Clothes" a řekl si, že je to pěkný příběh pro parfém. Protože parfém je příběh, který nelze vysvětlit poznámkami nebo složkami. Je kouzlem okamžiku a musí být pro nositele zážitkem. Vůni When We Cuddle And I Can Smell Your Perfume On My Clothesuvedl v roce 2017 a zažertoval, že ho jeho designér proklínal, kvůli délce názvu, který musel vtěsnat na flakon.

.........................................................................................................................................................................

Toaletní voda When We Cuddle And I Can Smell Your Perfume On My Clothes (Když se tulíme a já cítím tvůj parfém na mých šatech) je vůně klidná a intimní, stejně jako objetí - ten nejintimnější možný čin, který konejší a zaplaší úzkost. Je to orientální teplá nasládlá vanilková vůně s jemným pižmem a kořením.

Složení: Vanilka, benzoin, pižmo, patchouli, ambra. Tulit se, choulit, vinout se, přitisknout se... to chceš!

Spoulu s vůní "tulící" uvedl v roce 2017 toaletní vodu He Left His Cologne In My Bedroom (Zanechal svou kolínskou v mé ložnici). Parfém má navodit dojem obláčku vůně, která zůstává v místnosti i po odchodu milence. Je to svěží citrusovo-bylinná kolínská, nevyvíjí se však obvyklým způsobem. Postupně se vůně zahřívá, zaobluje a stává se intimnější, tělovější.

Složení: Bergamot, rozmarýna, citrusy, byliny. Ten, který odešel, má výborný vkus... otázka zní: vrátí se?

.........................................................................................................................................................................

Jakmile skončil s poutavým vyprávěním, rozeběhly jsme se na další kolo testování vůní. Andy Tauer nás ale po chvíli zarazil a se smíchem se přiznal, že není dobrý obchodník, protože nám úplně zapomněl představit horkou novinku - vůni řady Tauer Perfumes - L´Oudh, která bude mít oficiální premiéru až 20.4.2018 ve Švýcarsku. Svoje opomenutí vysvětlil tím, že pro něj jako tvůrce vypuštěním vůně do světa hlavní práce skončila. Ikonický modrý pětihraný flakon ručně popsaný zanechal ve Vavavoom. I vy tak můžete vyzkoušet tuto temnou animální, kouřovou dřevitou vůni, pravý poklad pro milovníky oudových parfémů.

Na závěr jsem ještě vyzpovídala majitelku parfumerie Vavavoom paní Lucii Levenson. Dozvěděla jsem se, že nejprodávanější vůní na akci byla Incense Rosé a z Tauerville Stories to byl Hyacinth and a Mechanic, který měl úspěch především u pánů. Zajímalo mne také, jak složité pro ni bylo navázat s Andy Taueremkontakt. Prý si takový začátek spolupráce nepředstavila ani ve snu:

"Jela jsem na jeden den do Zurychu a zkusila Andyho oslovit, zda by měl čas se ten den na chvíli potkat. A Andy mě rovnou pozval k sobě domů na večeři! Je neskutečně komunikativní a sdílný a večeře se tak protáhla do pozdních nočních hodin. Pak jsem už jen čekala na vhodný čas uvedení značky. Začínáme pomalu, postupně bychom chtěli vůně přidávat. Andy mi poskytl i jeho jedinečná mýdla. Z toho mám velkou radost, jelikož obvykle v obchodech dostupná nejsou."

A ještě mi prozradila, že se brzy můžeme ve Vavavoom těšit na krásné překvapení od Andyho Tauera, které bude rozdávat ke každému zakoupenému flakonu od jakékoliv značky z nabídky butiku.

Celou akci jsem si velmi užila. Prokletí nešťastného pátku třináctého tedy bylo alespoň pro mne zlomeno a já se velmi těším, co paní Lucie, kterou prý pořádání takovýchto setkání baví, vymyslí pro příště.