Moje parfémová Nej roku 2021

29.12.2021
Centrum léčivých rostlin Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
Centrum léčivých rostlin Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

V roce 2021 jsem parfémové novinky cíleně nevyhledávala a v mainstreamových parfumeriích jsem zkoušela jen málokdy. V poslední době mě od vstupu tam odrazuje unifikovaný vlezlý "sladký smrádek", který se z nich line. Chodila jsem tam pouze vyhlížet novinky od Toma Forda, které ale bohužel do "maloměsta" Brna nedorazily. Ani v nově otevřené dvoupatrové prodejně Notina na ulici Česká jsem nenašla nic pěkného, i když rozšířili sortiment a zařadili některé niche kolekce.

Vistárie
Vistárie

Z niche novinek roku 2021, které mi prošly rukama, mě velmi zaujal parfém Le Lion de Chanel - orientální kožená kadidlovka, která svou vřelostí a živočišností úplně nezapadá do běžné produkce Chanelu.

Tauerovy poslední počiny, včetně novinky roku 2021 citrusové bomby Cologne du Maghreb mě docela zklamaly, a tak jsem od parfému Sundowner neměla pražádná očekávání. Nakonec se mi ambrově skořicovo tabákový Západ Slunce docela líbil. Bohužel jsem si na jeho zkoušení vybrala smutný prosincový den těsně před smrtí mého milovaného kocourka Otíka, (který s námi byl neuvěřitelných 20 let), a tak tuto vůni navždy před sebou uzamykám.

Moje srdcovka - francouzská značka Une Nuit Nomade uvedla v roce 2021 "novinku" Sun Bleached. Novinku v uvozovkách, protože vím, že její vydání bylo nachystáno na rok 2020, ale kvůli covidu se značka rozhodla počkat. Zpracování pižma v čisté prádlové vůni Sun Bleached mi přišlo mnohem méně zajímavé než hřejivé dřevité pižmo v loňské novince Nothing but Sea and Sky. A tak je to první flakon Une Nuit Nomade, který nevlastním. Možná i proto, že jsem na ně naštvaná! Od jedné jediné ze svých vůní už přes rok nemají ani vzorky, ani cestovní balení a stáhli ji z prezentací - úžasnou Rose America. Živí tím mou domněnku o jejím ukončení.

semena rostlin
semena rostlin

Během smutné zimy a jara ponořeného do lockdownu jsem rozptylovala chmury vymýšlením aprílové mystifikace - článku Parfém plný světla, kde jsem vykonstruovala fiktivní značku a logo pro krásný parfém M vytvořený parfumaniačkou Lucií. Velkou radost mi udělala Lucie pozitivní zpětnou vazbou i úžasným dárkem v podobě jejích dvou vůní M a G.

Abych se měla stále na co těšit, objednávala jsem taky sady vzorků různých značek. Přicházelo jich víc, než jsem stíhala vyzkoušet. Z té dlouhé řady mě nakonec opravdu zaujala jen francouzská značka Parfums Dusita. Thajská parfumérka Pissara Umavijani míchá poctivé vůně a je velmi lidská. I letošní květinové novinky Anamcara a Cavatina jsou kouzelné. Pro mne nejkrásnější vůně Parfums Dusita je bylinná tabáková dřevitá a vymydlená Issara, kterou jsem pořídila ve výprodeji zrušené pražské parfumerie Odér manželovi k Valentýnu. Moc mu sluší.

botanická zahrada CLRMU
botanická zahrada CLRMU

U mé oblíbené italské značky AbdesSalaam Attar Perfumes, která používá i živočišné složky, jsem si taky rozšířila obzory spoustou vyzkoušených vzorků. Mou poličku ozdobila roztomilá truhlička miniaturek, ze kterých jsem si zamilovala především kosatcovou nadpozemskou krásku Il Giglio di Firenze. A také jsem neodolala exotické jasmínové ylang-ylangové vůni Tasneem, která mě uklidňuje a mám ji ráda hlavně před spaním.

Jasmín mě tento rok okouzloval asi nejvíce. Kromě Tasneem to bylo také v gurmánské Wood Jasmin (BDK Parfums), kde se proplétal se slivovicí a dřevitou čokoládou. A nyní v závěru roku už několik týdnů používám medově ovocnou jasmínovku The Smell of Guava, kterou mi osobně vybral Ricardo Ramos. Je to novinka z roku 2021. Nechce se mi ji opouštět. Vždy když ji prostřídám, tak je to maximálně na den, a zase se k ní vrátím. To se mi už léta nestalo.

sušené byliny
sušené byliny

A tím se dostávám k radosti největší - setkáním. Jedno ze setkání bylo, jak předznamenávám výše, se srdečným a bohémským Ricardo Ramosem. Uskutečnilo se v říjnu v brněnském obchůdku s přírodní kosmetikou Dotek Slunce u příležitosti uvedení Ramosovy kolekce vůní Deminiche. Ale nebylo jediné. I v brněnském parfémovém butiku Vavavoom, který se během lockdownu přestěhoval do většího světlého prostoru na Radnické 9, byla na červencové opulentní vernisáži představena trojice vůní Le Donne di Masque. (A já tam naštěstí dopajdala na poslední chvíli - těsně před tím, než jsem byla vyřazena na několik týdnů z provozu zánětem kyčle). Milé srpnové setkání bylo spojené s hromadným předáním komixu Lucie Trávníčkové o jejím souputnictví s nádorovým onemocněním - Lymfomcity, jehož vydání jsme v komunitě milovnic parfémů podpořili. 

A asi nejpoetičtější bylo květnové parfémové setkání s aromačkami v botanické zahradě Centra léčivých rostlin Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, kde mne více než vůně parfémů zaujalo, kolik je různých druhů máty, a jak rozdílně každá z nich voní. A taky vůně sušených bylinek a Ožanky kočičí. Fotky k článku jsou právě z tohoto setkání.

V roce 2021 mě moc potěšilo, že zase můžu chodit s dcerou Evou do divadla a vonět se mou "divadelní" vůní Sacrebleu Intense (Parfums de Nicolaï). Před lockdowny bych nevěřila, jak mi tato radost může tak velmi chybět. 

Potěšila mne taky Eva, která vzala na milost vůni Cheap and Chic (Moschino). Dostala ji ode mne už dávno, a teď je jí prý kamarádkami hodně chválená. Prý je baví kontrast čistoty vůně s nekonvenčním oblékáním mé dcery.

A taky mne potěšil bratr a jeho žena, kterým jsem mohla k Ježíšku vybrat parfémy. Dali mi důvěru, protože prý "tomu rozumím" :-) Nakonec jsem dle daných indicií vybrala ovocně květinovou pižmovku Chance Eau Tendre (Chanel) a maté s tabákem 2# Nota di Viaggio (Shukran...) (Meo Fusciuni). Tak doufám, že se jim v následujícím roce budou líbit.

mandragora
mandragora

A stejně doufám v to, že se následující rok bude líbit mně i vám. Přeju hodně zdraví, radosti i parfémových potěšení. PF 2022.