Sacrebleu Intense (Nicolaï Parfumeur Créateur )

01.02.2018

Moc se mi líbí recenze od Jerry na Parfumanii. Vždy jsou krátké a velmi výstižné. Člověk si podle nich umí udělat představu o vůni a jsou takové konzistentní, všechny dohromady spolu jsou v souladu, jen je vydat knižně. Vždycky se snažím o totéž, ale nedaří se mi to. Potíž je v tom, že mám k vůním velmi různé asociace a ty ten pokus o krátký popis rozmělní. Někdy mne napadne příběh. Někdy se mi vykreslí podoba a charakter ženy. Jindy vidím jen barvy. Dost často uvidím obrázek, něco jako fotografickou momentku. Nejinak je tomu dnes. V případě Sacrebleu Intense se mi vymaloval obraz na malířském plátně. Přesněji zátiší.

Malíř na něm zachytil housle odložené na empírový stolek, na kterém stojí váza s kyticí bílých květů. Sluneční paprsky prostupující skrz květy tuberózy a jasmínu ztrácí svou ostrost a měkce dopadají na světlé dřevo mistrně vyřezávaných houslí, kde vytvářejí zlatavé odlesky. Stín na béžovém závěsu v pozadí vykresluje siluetu houslistky, která před chvílí hudební nástroj odložila. Ještě drží smyčec, ale paže má už pokojně spuštěné. Hudba dozněla a v místnosti i duši se rozhostil klid.

HLAVA: mandarinka, červené ovoce

SRDCE: karafiát, tuberóza, jasmín, skořice

ZÁKLAD: pačuli, santal, peruánský balzám, tonka

Sacrebleu Intense je pro mne balzamická bílokvětinová vůně s lehkým dotekem červeného ovoce. Lakované dřevo houslí od Stradivariho v kombinaci s medovou tuberózou a jasmínem. Květiny nejsou orosené a čerstvé, jsou jakoby potažené voskem. Vůně je intenzivní, ale klidná a důstojná. Voním se s ní jen při významných a radostných příležitostech a líbí se mi, že ji z vlasů potom cítím i několik dní a ten okamžik mi tak znovu připomene. Zima jí sluší.

Vzpomněla jsem si taky na rok 1989. Bylo mi 15 a já šla i přes zákaz rodičů na jednu z demonstrací sametové revoluce. Na náměstí bylo chladno, tma a všude se rozléhal sborový zpěv. V rukou jsme drželi květiny. Zapálila jsem svíčku, kolem se jich rozhořely stovky. Vosk stékal na jeden z květů chryzantém, až ho téměř celý obalil. Ještě ho mám schovaný. Okamžik... zalitý do vosku.