Mýdlový donut s Elemi

05.06.2019

Jedno z mých oblíbených vykuřovadel a složek parfémů je pryskyřice elemi. Má lehkou povznášející vůni, voní jako borovicové jehličí s citrónovými tóny. V parfémech ho najdete třeba v Fugit Amore (Jul et Mad), Grimoire (Anatole Lebreton), Fêtes Persanes (Parfums MDCI) a mnohých dalších, často právě v kombinaci s citrusy.

pryskyřice elemi a smrkové výhonky
pryskyřice elemi a smrkové výhonky

Elemi se rovněž používá v kosmetice a není divu - působí antisepticky, má hojivé účinky (lze využít v krémech na pokožku poškozenou slunečním zářením, akné a jizvami), omlazuje, tonizuje a vyživuje zralou pokožku, zmírňuje celulitidu. Esence má také stimulační a antistresové účinky, pomáhá při infekcích dýchacích cest, bolestech hlavy, kloubů a svalů. Používá se i při výrobě mýdel.

Proto jsem se rozhodla vyrobit mýdlo s elemi. Využila jsem toho, že samotná pryskyřice je dobře rozpustná v lihu a éterických olejích. Asi 8g elemi jsem na několik měsíců za občasného protřepávání nechala rozpouštět v cca 20ml denaturovaného lihu (96%). Líh se zabarvil do zlatožluta složkami, které v něm jednoduše a za studena rozpustit šly. Na dně kelímku zůstala mléčná sedlina hůře rozpustných složek, před přidáním do mýdlové hmoty jsem obsah kelímku promísila. Množství, které jsem do mýdel použila, odhadnout neumím, přidávala jsem, dokud mi to nezavonělo. (Pracovat s pryskyřicí je vždycky nepříjemné, protože máte pořád pocit, že se vám "smůla lepí na prsty" :-), proto pozor na potřísnění oděvů a podobně.)

rozpuštěná pryskyřice elemi v lihu
rozpuštěná pryskyřice elemi v lihu

Vůni pryskyřice elemi jsem zkombinovala s mátovou a bergamotovou silicí. Na ozdobení mýdla jsem použila květ měsíčku lékařského a smrkové výhonky. Ty jsem už na jaře posbírala a naložila je do lihu (mimochodem silice z mladého jehličí mají obdobné vlastnosti jako pryskyřice elemi a jsou zdrojem vitamínu C). Z aktivních látek jsem přidávala D-panthenol a E-vitamín. Jako barvivo je použita tekutá barva GL color zelená, mýdlový základ je s olivovým olejem.

V prvním kroku jsem vyrobila ve formě vysypané květem měsíčku zelené mýdlové donuty. Ty jsem po zatuhnutí odformovala, obrátila jamkou nahoru, a do jamky umístila smrkový výhonek. Ten jsem ve druhém kroku pomocí injekční střikačky "přilepila" na dno malým množstvím čiré mýdlové hmoty. Až zatuhla a nehrozilo tudíž vyplavání výhonku na povrch, jamku jsem ve třetím kroku doplnila čirou mýdlovou hmotou po okraj. (Ve všech krocích je třeba používat před i po nalití mýdlové hmoty odstraňovač bublinek.)

A je hotovo, už jenom zabalit a opatřit etiketami. Voní báječně.

hotová mýdla a slikonová forma na donuty
hotová mýdla a slikonová forma na donuty

Kanárník luzonský (Canarium luzonicum) je stálezelený strom původem z Filipín. Má robustní kmen a dorůstá až 30 metrů. Produkuje hustou, lepkavou pryskyřici, nazývanou elemi. Nejznámější a nejvýznamnější je Manila elemi. Slovo elemi pochází z arabštiny a v doslovném překladu znamená "nahoru a dolů". Znamená to, že spojuje nebe se zemí, má vliv na fyzickou i duchovní stránku, proto se jako vykuřovadlo odedávna používá k meditacím. Ve starověkém Egyptě bylo součástí směsi používané k balzamování. 

P.S. Nezůstalo jenom u zelených donutů, vyzkoušela jsem i variantu "oranžového" mýdlového donutu se sušeným květem měsíčku. Mýdlo je vyrobeno z glycerinové hmoty s mrkvovým olejem, olejem z okurkových semínek, Aloe Vera. Má přirozeně žlutou barvou, takže nemusí být nijak přibarvováno (já ho ale přibarvovala rakytníkovým extraktem CO2, který má skvělé antioxidační účinky). Hmota neobsahuje parabeny, PEG (Polyethylen Glykol), SLS (Sodium Lauryl Sulfate) a SLES (Sodium Laureth Sulfate). Mýdlo jsem parfémovala medem, přidala jsem D-panthenol, E-vitamín, malinový a olivový olej, a samozřejmě extrakt z měsíčku lékařského.

A do třetice - levandule a jasmín :-)

pryskyřici elemi další suroviny k výrobě lze koupit na e-shopech:

https://www.tvorivy-svet.cz 

https://www.mydlovysvet.cz/