Vůně ozonu

23.12.2022

S mužem jsme se v říjnu byli podívat na brněnském výstavišti na Přehlídku inovátorů a vynálezců Maker Faire Brno 2022. Jednoznačně nejlepší a nejefektnější byl stánek Crazy Electronics, skupinky elektrotechniků nadšených do vysokého napětí. Podobně jako ve filmu Čarodějův učeň  https://www.youtube.com/watch?v=bD8diNRKNF0 předváděli, jak se dá vytvářet hudba pomocí Teslova transformátoru. Ale to, co mne ke stánku přilákalo primárně, nebyly efekty sršících jisker a hudba, ale známá specifická vůně.

Teslův transformátor v akci
Teslův transformátor v akci

Tu vůni si pamatuju z dětství. Když jsem byla malá, často mne trápily záněty dutin. Když mi je maminka prohřívala horským sluníčkem Chirana Sirius, vonělo to stejně. Tehdy jsem ještě nevěděla, že tak voní ozon, protože ultrafialové světlo štěpí molekuly kyslíku (O2) na atomy kyslíku, které se pak s kyslíkem (O2) spojují a tvoří reaktivní plyn ozon (O3). Ano ten, který chrání planetu před škodlivým ultrafialovým zářením, a o kterém se mluví v souvislosti s ozonovými dírami.

stánek Crazy Electronics
stánek Crazy Electronics

Ozon je nejsilnější oxidační činidlo a je používán v mnoha oblastech (lékařství, zemědělství, potravinářský průmysl). Je to silný dezinfekční prostředek, používá se k likvidaci virů a bakterií ve vodě i ve vzduchu, (průmyslové desinfikování uzavřených prostor ozonem v době epidemie Covidu19 zaznamenalo vysoký nárůst zájmu). Zabíjí bakterie, plísně a houby na potravinách. Je také oblíbeným prostředkem pro odstraňování kouře a zatuchlých pachů (dezodorizuje).

Slovo ozon je původem z řečtiny - "ozein" znamená "vydávat pach". Lidský čich rozpozná typickou svěží vůni ozonu již ve velmi nízké koncentraci. Běžně tuto vůni můžeme cítit při svařování elektrickým obloukem, při zkratu elektrického zařízení, u laserových kopírek, nebo po bouřce.

tady byla cítit nejenom vůně ozonu, ale i spálených chlupů :-)
tady byla cítit nejenom vůně ozonu, ale i spálených chlupů :-)

Ozon mi voní trochu jako vzduch nad chlorovou vodou v bazénu. Ačkoli je svěží vůně ozonu lidem velmi často příjemná a spojují si ji s čistotou a zdravím, vdechování ozonu je pro člověka škodlivé.

Ozonické tóny v parfémech jsou synonymem svěžesti (vzduchu, moře, vodního ovoce a vodních květin). Nebojte se, že by parfuméři do vůní přimíchávali jedovatý ozon :-), to by ani nešlo. Nejvíc profláklá vonná esence, kterou mohou pro vyvolání dojmu této svěžesti použít, je calone. V přírodě ji obsahují feromony hnědých mořských řas, v parfémech však naleznete pouze její umělou náhražku, kterou vynalezl Pfizer v roce 1966. Voní svěže vodně jako meloun, nebo salátová okurka a ve spojení s dalšími molekulami (Floraozone, Azurone, Ultrazur...) může být její ozonický efekt ještě větší.

Parfémů využívajících calone je nepřeberné množství. Asi nejznámější z nich jsou davové vůně devadesátek a milénia Cool Water Woman (Davidoff) a Light Blue (Dolce & Gabbana). Calone najdete velmi často v pánských vůních a svěženkách (třeba v L'Homme Le Parfum (Yves Saint Laurent) nebo Acqua di Giò Profondo (Giorgio Armani)). 

Z těch parfémů, které jsem kdy měla, byl CK2 (Calvin Klein) calone přesycený (v kombinaci s Iso E Super rozhodně nic pro mne). A je mi to líto, právě kvůli calone se mi zprotivil i můj dávný signature parfém CK One (Calvin Klein). Na jiných mi voní. Na sobě ho už nesnesu.