CK One (Calvin Klein)

21.08.2017

Je to dvacet let, co jsme si s kamarádkou Petrou před státnicemi vyrazily do Paříže. Vedoucí diplomových prací sice zuřila, ale nás dvě nemohlo nic zadržet. Kámošky architektky tam v té době studovaly a bydlely přímo na Montmartru. Tak jsme se k nim nakvartýrovaly - na nezapomenutelných 10 dní.

Holky architektky nám dělaly průvodce. Jediná věta, kterou dodnes "umím" je: "Ž sui l tudien aršitektýr". Tahle "francouzská" věta nám totiž zprostředkovala volný vstup do muzeí (přesněji tahle věta plus zfalšované průkazky :-). A samozřejmě nás holky zatáhly i do parfumerie, kde mě donutily vybrat si a koupit voňavku. Mě samotnou by to ani nenapadlo. (Myslím, že použily stejná slova jako pár let před tím Petra, když mě v brněnském Centrumu větou: "Nebuď trapná!" donutila koupit si první podprsenku. :-)

Dodnes si pamatuju, jak jsem v té velké parfumérce plné lidí nešťastně chodila a nic mi nevonělo, až mi někdo podstrčil CK One. A taky si vzpomínám, že ta jednoduchá 50ml lahvička z ojíněného skla v krabičce z recyklovaného kartonu stála na naše peníze kolem pěti stovek a byla rozhodně levnější než v Čechách.

Doma jsem si flakonek vystavila na poličce a vybudovala kolem něj takový malý oltáříček z pohlednic, fotek, kamínků, uschlých kytek a jiných důležitých věcí. A když jsem jej vypotřebovala (což bylo za hodně dlouho, protože jsem se voněla s nábožnou úctou při důležitých příležitostech a vždy pouze dva střiky za uši) koupila jsem si přes internet flašku novou stovkovou. A pak za pár let další dvoustovkovou a další a vždy za skoro stejnou cenu. Až teď vím, že jsem si vlastně vybrala skvěle. Málokterá vůně přečká dvě dekády. A jestli byla někdy Jednička reformulovaná, což nejspíše byla, já si toho vážně nevšimla. Jen výdrž mi naposled připadala nějaká horší.

Po prvním přihlášení na Arome v roce 2016 se u mě rozpoutala zkoušecí mánie a já začala hledat svoji signature. Na moji starou dobrou CK One jsem zapomněla. Nebyla na ni chuť ani čas pro jiná voňavá lákadla. Vytáhla jsem ji a dopotřebovala až letos v létě. Znovu jsem si užívala to ledově citrusové osvěžení oslazené exotickým ovocem podtrhnuté kardamomem a muškátovým oříškem, které se vpíjelo do mé kůže, až s její vůní zcela splynulo. Jako bych si zas oblékala rifle a mou oblíbenou dávno ztracenou mikinu s kapucí. A tehdy jsem si uvědomila, že hledám něco, co už jsem dávno našla. CK One bude totiž navždy mojí signature, i když už se s ní třeba nikdy nenavoním. Je mojí součástí.

Nejen proto, že jsem se jí voněla tolik let. Ale třeba taky kvůli tomu, že jsem jí byla navoněná den před mým odjezdem z Paříže, kdy jsem čekala pod Eifelovkou na přítele, mého současného muže. Jel tehdy shodou okolností se školou na výlet do Anglie přes Paříž a podle jejich itineráře kolem poledního jsem se tam s ním měla setkat. Čekala jsem pod Eifelovkou přes tři hodiny. Marně. Pak jsem to vzdala a šla si prohlédnout jeden z Pařížských hřbitovů. Kvetly třešně. Bylo prvního máje 1997.

Uvedena na trh 1994. V roce 1995 - oceněna FIFI Awards  jako Men's Fragrance of the Year Popular + Women's + Men's Best Packaging of the Year (Popular Appeal). V roce 1996 - oceněna FIFI Awards jako Men's Fragrance of the Year (Prestige). V roce 2010 - oceněna FIFI Awards jako Fragrance Hall of Fame. (FIFI - The Fragrance Foundation Awards - parfémoví Oscaři)

Abych to nemusela hledat - ještě dovětek od Romana Frangipani.cz 

...je to historicky první oficiálně UNISEX vůně. Na zač. 90. let totiž probíhal krutý konkurenční boj mezi CK a Armanim, oba dva vydali kolekce unisex prádla - kalhotky a slipy, co mají v pase gumu s logem, pro kluky úplá tílka na tělo a pro holky vynalezli "bandanu", ustříhlé klučičí tílko, pod prsama stažené do gumy (s logama), bílé trička s logem, nízké džíny... A protože ty kolekce vydávali souběžně a ony vypadaly úplně stejně, a byly zaměnitelné, tak Klein vymyslel unisex voňavku. Bylo to převratné, a nejen, že o ní mluvili jako o unisexu a v reklamě se vždycky objevoval pár, ale ona i voněla úplně bezpohlavně (a mladě, což patří k těm holkám bez ňader a klukům bez fousů). Armaniho to prý pěkně nakrklo, pozval si Morillase, který ONE (spolu)umíchal a chtěl na to odpovědět, zaměřili se na třeskutě svěží unisex, ale nakonec z té spolupráce vylezl jiný trhák - Aqua di Gioa pro holky.