Festival Aromaterapie & Bylinky 2023

19.09.2023

Na poslední chvíli se mi podařilo objevit, že v neděli 17.9.2023 bude probíhat podzimní Festival Aromaterapie & Bylinky 2023. Konal se v Otevřené zahradě, což je místo, které nabízí v centru Brna (Údolní 33) konferenční prostory obklopené krásnou zahradou s mini zookoutkem a ekologickými výukovými prvky. Akce mne ihned zaujala, koupila jsem si vstupenku a začala plánovat, které přednášky a workshopy navštívím, protože program byl opravdu nabitý.

Tóny, akordy a symfonie v přírodním parfému (10:30)

První mnou vybranou přednášku Tóny, akordy a symfonie v přírodním parfému ve Stanu "Škola aromaterapie & bylinky" vedla Ludmila Kotalíková - aromaterapeutka, parfemářka a mentorka. Mnoho nového jsem se nedozvěděla, protože přednáška byla koncipovaná pro úplné začátečníky. Dostalo se nám vysvětlení, jak se přírodní esence pro parfémy získávají destilací a enfluráží a jak se komponuje parfém. Co je hlava, srdce a základ, které vonné látky se do nich hodí a proč. Nejzajímavější část byla možnost si očichat jak jednotlivé složky, tak akordy vůní (vertikální i horizontální po vonné pyramidě), přírodní parfémy od americké parfumérky Mandy Aftel (její knihu Esence a alchymie doporučuju přečíst) i autorské vůně Ludmily (moc mi voněl její parfém 1-5-9 s citrusy, mátou, černým rybízem, dubovým mechem a santalem koncipovaný pro rok kohouta). Pro mne obohacující byla především možnost porovnat vůni levandule získané destilací CO2, levandulového absolutu a levandulového éterického oleje, nebo vyzkoušet vůni získanou frakční destilací - izolát Guajacol.

https://www.aromadoteky.cz/ludmila-kotalikova 

Co voní v sauně? rady a ukázky, čím si provonět saunu (12:00)

Jediný workshop, na který jsem se přihlásila, byl u stanu Bylinkové saunování - Co voní v sauně? Vedly ho dvě zkušené saunérky Iva M. Neubauerová a Jiřina Kopřivová. Já jsem tam byla trochu za exota - saunu nevlastním, žádný saunový ceremoniál jsem neabsolvovala, do sauny nechodím, protože v ní neumím dýchat :-). Ale dozvěděla jsem se spoustu praktických rad, které lze aplikovat i na obyčejné vykuřování, komponování a užívání peelingů ve sprše. Rovněž bylo moc pěkné moci si všechny ingredience osahat a ovonět – palo santo, řebříček, vratič, levandule, svazky bílé šalvěje, motýlí keř, dobromysl, kontryhel, zlatobýl, rozmarýn, metle z břízy a červeného dubu z Lotyšska… to je jen namátkou vyjmenovaný zlomek voňavých přírodnin, které mohli někteří předem objednaní vyzkoušet i na vlastní zpocenou kůži v přilehlém saunovacím stanu.

https://www.facebook.com/saunerka ... https://www.facebook.com/jirina.koprivova.1 

Podzimní bylinková ochutnávka (13:00)

Protože jsem propásla odchod na botanickou procházku, vydala jsem se k venkovní kuchyni, kde právě probíhala Podzimní bylinková ochutnávka Evy Huňkové, mimo jiné autorky netradiční pohádkové kuchařky "Z chaloupky za šípkovým keřem". Mohla jsem ochutnat několik dobrot její divoké kuchyně připravených z jeřabin a šípků (třeba kandované jeřabiny, šípkovou Harisu, nebo šípky naložené jako okurky). V úvodu pojednání o lichořeřišnici jsem ale utekla. Boxovat se o místo u stolu s tamními odhodlanými kuchařkami/strávkyněmi jsem neměla zapotřebí.

https://zasipkovymkerem.cz 

V ukradené chvilce jsem prošla zookoutek a zahradu, minula přednášky v Ženském stanu i workshopy ve velké zasedačce. Jarmark jsem proběhla sprintem bez nákupu, u stánků Dotek Slunce a Onwa soap jsem pouze pozdravila. A tvořivé dílny jsem zazdila úplně. Alespoň malou chvilku zastavení jsem si vychutnala s vegetariánskými karbanátky a punčovou koulí od Gopálu :-)

https://gopal.menu/about 

Destilace hydrolátů od A do Z

U stánku Aromadary jsem se zastavila něco po jedenácté, když Palo Bodorík začal s destilací cedrových větviček. Mluvil velmi zaujatě a obšírně o veškerých tajích destilování hydrolátů, o úskalích destilace květů, různých možnostech destilování dřev a zodpovídal na všetečné dotazy. Z jeho výkladu jsem pochopila, že s partnerkou Xenií Bodorík Pilíkovou svým voňavým posláním žijí a zaválo je až do Afriky a Indie - tam, kde z hlíny destilují mistři parfuméři vzácný Mitti attar. Slíbila jsem si, že se ke stánku ještě vrátím, a podařilo se mi to kolem druhé hodiny, kdy už byl hydrolát hotový. Palo ke mně mířil s pipetkou. Instinktivně jsem nastavila paži, jako při zkoušení parfémů. K mému údivu mne však pobídl, ať otevřu pusu. Vůně dřeva se mi rozlila v ústní dutině a pronikla až do nosu. Ochutnala jsem hydrolát z cedru :-)

https://energieodxenie.cz 

Botanická procházka (14:30)

Nad zajímavým architektonickým prvkem zahrady, jenž představuje část říčního toku, byl sraz s Martinem Sedlákem, učitelem, lektorem a tvůrcem volnočasových kurzů. S ním jsme se vydali na botanickou procházku. Zúčastnila jsem se pouze první části, která se konala v rohu zahrady, ale i na tak malém kousku nám Martin ukázal nespočet okrasných i divoce rostoucích keřů a rostlin jedlých i jedovatých – nejsem v tomto směru zběhlá, takže jsem si zapamatovala jenom hloh, jostu, rybíz a růži svraskalou – mou milovanou rosu rugosu z parfému Rose America. Jakmile procházka zamířila do oplocené uzamčené části zahrady, raději jsem se přesunula do hlavního sálu a čekala na přednášku v 15:30, na kterou jsem se těšila nejvíc.

https://botanickeprochazky.cz 

Voňavá sebepéče (14:15)

Díky tomu jsem mohla shlédnout konec tlumočené přednášky Voňavá sebepéče Jonathana Benavidese (z holandské společnosti Essentia Nobilis, která prodává esenciální oleje a absoluty). Přiznám se, že jsem nedávala pozor, ležela a odpočívala jsem na balkoně nad sálem a pozorovala, jak diváci s rozpaky i radostí natahují gumového panáčka a do rytmu dýchají :-)

https://www.essentianobilis.com/resuming-the-flow-of-life 

Vůně starověkého Egypta (15.30)

Konečně přišla na řadu Lea Jedonková, a její přednáška Vůně starověkého Egypta. Velkou vášní Ley jsou parfémy a historie, ona sama se označila za zahradnici - je vedoucí botanické zahrady Centra léčivých rostlin Lékařské fakulty MU. Loni v červnu jsem tam měla možnost shlédnout výstavu Zahrada vůní - rostliny v parfémech, kterýžto počin se řadí k mým nejlepším voňavým zážitkům. Ve své prezentaci popsala voňavou historii Egypta a jednotlivé nálezy, zvyky, dochované popisy egyptských parfémů. Ve zkumavkách i rostlinných vzorcích nechala kolovat jednotlivé složky, které egyptské vůně, balzámy a vykuřovadla obsahovaly, zatímco o nich poutavě vyprávěla. Dokonce připravila zjednodušeným receptem (bez náboženských obřadů) vytvořenou slavnou vykuřovací směs Kyphi.

https://medplant.med.muni.cz 

Potom už jsem si stihla s Leou dát jen šálek zeleného čaje Sakurabacha u pivovaru Netopýrka a něco po páté večer jsem uvoněná do zemdlení odjížděla domů.

https://www.netopyrka.cz

Pokud budete mít možnost, návštěvu festivalu vám vřele doporučuji. Jak jsem pochopila, koná se jednou za půl roku. - (edit: bude 23.3.2024)


https://www.aromaterapieabylinky.cz/festival-aromaterapie-bylinky/program-festival-podzim-2023