Shampoo bar aneb "šampuk"

11.06.2018

První šampon jsem kdysi vyráběla z toho důvodu, že moje náctiletá dcerka s citlivou pletí měla na zátylku pod vlasy nepříjemnou vyrážku, kterou zřejmě způsobily průmyslově vyráběné šampony. Dermatoložka jí předepsala mast s kortikoidy. Ta jí zabrala. Ovšem kortikoidy jsou pro organizmus děsný dryják, proto se nedají používat trvale. A samozřejmě po vysazení léčby se vyrážka vrátila.

Zkusila jsem tedy vyrobit šampon domácí, šetrný, na bázi mýdla. Vyrážka mizela, ale dcerka si stěžovala, že po umytí má vlasy ještě "mastnější" než před ním, a tak ho přestala používat. Dopotřebovala jsem ho tedy za ni a musela jí dát za pravdu. Tím jsem s domácími šampony na dlouho skončila.

obrázek je z www.anets.cz

Až teď po letech, jsem se dozvěděla o jiné možnosti - takzvaném "šampuku". Tuhém šamponu na vlasy na bázi Sodium Coco Sulfátu. Načetla jsem si, že je to tenzid, povrchově aktivní pěnidlo a je šetrnější než SLES a SLS pěnidla. SCS se vyrábí z kokosového oleje. Jeho bohatá pěna má vysokou čistící schopnost. Výsledný "šampuk" nemá tak zásadité pH, jako tuhé mýdlové šampony, takže tolik nenarušuje keratinovou vrstvičku na vlasu. Navíc pojme poměrně vysoké procento výživných olejů, které při mytí o vlasy zároveň pečují. 

To znělo dobře, tak jsem se rozhodla pro DIY. Pro toho, kdo by neznal terminologii dnešních teenagerů, znamená to "udělej si sám" :-) Receptů na netu najdete hodně, já jsem si vybrala jeden a ještě ho přizpůsobila. Výroba je jednoduchá, suroviny roztopit ve vodní lázni, rozmíchat a výsledný "puk" nechat vyschnout. První můj šampuk nevypadá zrovna krásně, ale já to časem vypiluju k dokonalosti :-)

Mohu potvrdit: při umývání stačí párkrát přejet po vlasech, výborně pění a vypadá to, že ho skoro neubývá. Kondicionér jsem nemusela použít, vlasy šly rozčesat i bez něj. Zdá se, že vlasy nezatěžuje a tudíž se nemastí se tak rychle. Mám pocit, že jsou zdravější, na omak jsou vážně příjemné. Co mě baví je, že si složení ještě můžu vychytat, podle toho, co po šamponu chci. Jediné mínus vidím v tom, že vůně se z vlasů vymyje, takže nevoní. Dcera byla taky spokojená, takže za mě dobrý, budeme kamarádi :-)

Recept na výrobu

Suroviny

25 g Sodium Coco Sulfát
4 g babassu olej
2 g bambucké máslo
1 g kakaové máslo
5 g extrakt měsíčku lékařského 
10 kapek esence rozmarýn + 5 kapek esence máta peprná
1 kapka E-vitamín + 10 kapek D-Panthenol
1g drcená sušená kopřiva + snítka levandule na ozdobení
0,5 g rýžový protein 

Postup
Coco Sulfát v misce roztopíme ve vodní lázni spolu s rozpuštěným olejem, másly a extraktem. Zahříváme na maximálně 70°C a současně mícháme. Vznikne lepivá, tuhá pasta, kterou necháme mírně zchladnout. Přidáme esence, vitamíny, drcené bylinky a rýžový protein, promícháme. Natlačíme do silikonové formičky. Na 15 minut dáme ztuhnout do mrazáku, vyklopíme a necháme volně sušit 48 hodin.

Proč jsem vybírala zrovna tyto suroviny?

Chtěla jsem něco, co nevysuší vlasy (což je u šampuků často v recenzích zmiňováno jako mínusový bod) a zároveň bude šetrné k pokožce, snad i hojivé.

Babassový olej je podobný kokosovému oleji v obsahu mastných kyselin i užívání, ale proniká lépe kůží než kokosový olej. Olej se po nanesení na pokožku okamžitě rozpouští, poměrně rychle se vsakuje a nezanechává pocit mastnoty.  Zabraňuje dehydrataci pokožky a vlasů (obnovuje lesk a sílu vlasů). Zanechává chladivý pocit (je vhodný proti svědění).  Má vynikající účinky na pleť. Obsahuje antioxidanty (z čehož vyplývají účinky proti stárnutí) a kyselina laurová se vyznačuje antibakteriálními a antimikrobiálními účinky (je vhodný proti drobným zánětům).

Bambucké máslo pokožku skvěle vyživuje, uzamyká v ní vlhkost a má antibkateriální a protizánětlivé účinky. To vše dohromady usnadňuje regeneraci a hojení drobných ranek. Je velice dobře snášeno i přecitlivělou pokožkou. Obsahuje přirozeně se vyskytující se UV filtr 4 - sice nízký, ale přesto poslouží jako ochrana. Kakaové máslo jsem použila hlavně kvůli jeho přirozené vůni, kterou mám ráda. Má velmi podobné vlastnosti a zvláčňující účinky jako máslo bambucké, jen se lépe vstřebává. 

Výluh z Měsíčku lékařského má hojivé účinky, z Kopřivy dvoudomé zase podporuje růst vlasů. Rozmarýn lékařský je přirozený antioxidant a moc pěkně voní. Máta Peprná nejenom svěže voní, ale její chladivý účinek se používá proti svědění. Rýžový protein napomáhá regeneraci vlasu. A prospěšné účinky E-vitamínu a D-Panthenolu zná každá slečna a dáma, která používá kosmetiku - a tak já tyhle "zlepšovadla" nacpu všude: do krémů i mýdel. Tak proč ne do šampuku? :-)

Recept na výrobu - jemně vylepšený (16.3.2021)

Suroviny na 3ks šampuků o váze 100g

ve vodní lázni za stálého míchání zahřívat na max 70°C:  

  • 200 g Sodium Coco Sulfát
  • 32 g babassu olej
  • 16 g bambucké máslo
  • 8 g kakaové máslo
  • 35 g květová voda rozmarýn + 5 g měsíčkový + rozmarýnový extrakt
  • 10 ml kopřivový pudr

vznikne lepivá tuhá pasta, do ní přimíchat:

  • 10 kapek D-Panthenol 
  • 70 kapek esence rozmarýn + 30 kapek esence máta peprná
  • 4 g rýžový protein 
  • a cca 5-10 g květová voda dle potřeby 
natlačit do hladkých formiček, rychle tuhne, po dvou hodinách opatrně vyklopit, sušit týden, při sušení obracet, skladovat v papírovém obalu.


Nestačí? Tady ještě jedna malá obměna - šampuk pro odbarvované jemné rychle se mastící vlasy:

https://alibi-notes.webnode.cz/l/mami-vyrob-zase-sampuk/