Neviditelné kouzlo domova - Osynlig

13.12.2020

To, co dělá domov domovem, nejsou jen hmatatelné a viditelné předměty. Jsou to především vzpomínky a pocity. "Vůně domova je úzce spojena s emocemi a hraje velkou roli v tom, jak se doma cítíte," říká Ben Gorham. Tato myšlenka inspirovala společnost IKEA. Ve spolupráci s Benem Gorhamem, který je zakladatelem parfémového domu Byredo, vznikla kolekce svíček Osynlig (což znamená švédsky "neviditelný"). Kolekce zahrnuje 13 vonných svíček z rostlinného vosku/parafínu s bavlněným knotem. Jsou v kameninových kalíšcích s víčkem s různobarevnými glazurami.

Byredo má krásné vůně, které ve mně vyvolávají barvité představy, a tak jsem na svíčky byla hodně zvědavá. Hned druhý den, po uvolnění restrikcí a otevření obchodů, jsme s dcerou zamířily na nákup do IKEA. Zpracování svíček je moc krásné, vůně jsou příjemné (i když pro "konzumenty" sofistikovanějších parfémových svíček nikoli převratné), jako vánoční dárek určitě potěší. Jen se obávám, že do konceptu IKEA v očích svých zákazníků (zvyklých na 30 voňavých čajových svíček za 49,-Kč) tak úplně nezapadají. Potvrdila mi to manželská dvojice, která svíčky okukovala vedle nás. Paní polemizovala o tom, co na těch svíčkách může stát tolik peněz, až mi to nedalo a začala jsem jí vysvětlovat, proč jsou svíčky výjimečné :-) No nepřesvědčila jsem ji, nic si nevybrala :-) My s dcerou ale ano. Eva slaví svátek na Benjamina, tak jsem tentokrát nechala vybírat ji - po důkladném očichání si vybrala tmavě zelenou a zeleno-hnědou.

  • Hnědo-béžová
  • Švédská bříza a jalovec
  • "Svěží vůně zelených březových listů se stopami bobulí jalovce a břízy."
  • Lehká, ale dřevitá vůně, kterou bych si vybrala já.
  • Béžovo-bílá
  • Květ broskvoně a bambus
  • "Květinová vůně tulipánů se stopou čerstvě sklizeného bambusu a broskví."
  • Příjemná ovocně květinová vůně. Ale usoudila jsem, že by mohla být časem vlezlá.
  • Bílo-hnědá
  • Granátové jablko a ambra
  • "Svěží vůně teplé ambry se stopou grapefruitu, maracuji a granátového jablka."
  • Na tuto vůni jsem se velmi těšila, ale bohužel - zklamání. Velmi uměle ovocná.
  • Fialovo-modrá
  • Fík a cypřiš
  • "Vůně zralých fíků se stopou narcisů a cypřišů."
  • Fíkové vůně nemám příliš v oblibě, ale této bych dala neutrální hodnocení.
  • Bílo-modrá
  • Čajové lístky a verbena
  • "Aromatická vůně čajových lístků se stopou citronové trávy a verbeny."
  • Velmi příjemná aromatická svěží vůně. Líbila se mi, a zajímalo by mne, jak by voněla zapálená.
  • Zeleno-hnědá
  • Květ bavlníku a jabloň v květu
  • "Svěží vůně bavlny se stopou kvetoucích jabloní a cedrového dřeva."
  • Vůně jemná a svěží jako vyprané prádlo. Eviččina volba.
  • Tmavě-zelená
  • Palivové dříví a koření
  • "Kouřová vůně se stopami pražených makadamových ořechů a vanilky."
  • Vůně dřevěné chaty s velkým krbem plným vyhaslých uhlíků, ve které někdo pálí vanilkovou svíčku. Eviččina volba. Mne taky zaujala.
  • Světle zeleno-nachová
  • Šeřík a ambra
  • "Květinová vůně šeříku se stopou ambry."
  • Trochu umělý šeřík docela hezky tlumený sladkou ambrou.
  • Černo-modrá
  • Tabák a med
  • "Kouřová vůně tabákových listů se stopami vanilky, medu a guajaku."
  • Orientální kouřová vůně. Mě se líbila velmi, na Evičku byla příliš těžká.
  • Nachovo-tyrkysová
  • Casis a frézie
  • "Vůně černého rybízu se stopami rebarbory, frézií a vanilky."
  • Tuto jsem si bohužel nezapamatovala.
  • Oranžovo-zelená
  • Bazalka a máta
  • "Osvěžující vůně bazalky a máty se stopou svěží přírody."
  • Svěží zelená vůně, moc pěkná.
  • Černo-hnědá
  • Santalové dřevo a vanilka
  • "Orientální vůně santálového dřeva se stopami kadidla."
  • Tu si kupodivu taky nepamatuju, přestože by mohla být "mým šálkem".
  • Růžovo-modrá
  • Růže a maliny
  • "Svěží vůně divokých růži se stopou zralých malin a černého rybízu."
  • Velmi, velmi, velmi uměle sladká vůně.

Základní velikost svíček vydrží hořet 45 hodin (10cm, průměr 8cm) a stojí 269,-Kč. U tří vůní jsou v nabídce i svíčky menší a větší. Ty menší za 129,-Kč jsou bez víčka a vydrží vonět 20 hodin (7cm, průměr 6cm). Ty větší s víčkem za 699,-Kč mají 4 knoty a jejich vůní se můžete těšit 45hodin (9cm, průměr 18cm).

Přeju Vám voňavé a pohodové Vánoce.

Potetovaný bývalý basketbalista Ben Gorham, narozen ve Švédsku, matka Indka, otec Kanaďan. Vystudoval Školu umění ve Stockholmu a náhodou se setkal s voňavkářem Pierrem Wulffem, kterého přesvědčil, aby své myšlenky promítl do voňavé tvorby.

https://www.ikea.com/cz/cs/new/kolekce-osynlig-13-vuni-namichanych-benem-gorhamem-a-spolecnosti-ikea-pubab2cd080

https://www.byredo.com/eu_en/about?gclid=CjwKCAiAlNf-BRB_EiwA2osbxYQhhAYSFxYq5u4-KPy1StvVumPtUr55cl9BB9tB_Yu7u3A3Lq4rXRoCqdcQAvD_BwE