Monoï

15.11.2018

S příchodem zimy, kdy se dny krátí a já slunce spatřím jen o víkendu, dostávám chuť na letní plážové parfémy, které umí vyvolat tu správnou slunečnou atmosféru. Příkladem je kokosová Vittoria Apuana, ve které hraje velkou roli vůně květů tiaré. Jejich silná a sladká vůně připomíná vůni květů tuberózy smíchané s květem jabloně.

Intenzivně vonící Tiaré (Gardenia tahitensis) je bíle kvetoucí keř. Roste pouze ve Francouzské Polynésii a na Cookových ostrovech a je zde národní květinou. Kromě tradičního použití v kosmetice a lékařství (sahajícího až do starověku) má rovněž symbolický význam. Voňavé věnce z květů "Lei" jsou vyjádřením náklonnosti k hostům. Tahitské dívky nosí květy vetknuté ve vlasech - ty zadané prý za levým uchem, ty za pravým jsou k mání :-) 

O kosmetiku jsem se nikdy moc nezajímala, takže informace od kamarádky o existenci oleje Monoï byla pro mne úplnou novinkou. Monoï znamená v Maohi, starobylém tradičním jazyce Francouzské Polynésie, "vonný olej". Olej Monoï je vyráběn namáčením květů tiaré v kokosovém oleji. Okamžitě jsem zatoužila ho vyzkoušet.

Na internetu jsem narazila na e-shop s přípravky s olejem Monoï z Tahiti https://www.tahiti-tiare.cz. Zaujal mne především proto, že nabízí olej z malé rodinné tahitské Parfumerie TIKI a získal "Označení původu" (Appellation d'Origine). Je to označení, díky kterému je garantováno, že "Monoi z Tahiti" je vyráběn správným postupem, ze správných surovin a je 100% přírodní. 

Kokosový olej je získáván z kokosových jader palem Tumu Ha'ari - kokosovníku ořechoplodého (Cocos nucifera), které rostou výhradně na korálových atolech Francouzské Polynésie, v půdě bohaté na minerály. Květy musí být namáčeny v čistém kokosovém oleji z prvního lisování minimálně 15 dnů. Pro enfleurage se používají pouze poupata, v jednom litru filtrovaného kokosového oleje se namáčí zhruba deset poupat. To také naleznete v každé 120ml lahvičce Parfumerie TIKI jako záruku pravosti. 

Přirozená vlastnost oleje Monoï z Tahiti je, že tuhne při pokojové teplotě, ale okamžitě taje při styku s lidským teplem. Aby se obsah lahvičky stal tekutým, stačí jen vložit ji do teplé vody nebo zahřát v dlaních. Použití oleje je vícero, nejlépe je vmasírovat jej do pokožky, dokud je ještě vlhká, nebo pár kapek přidat do koupele. Používá se i jako zábal vlasů, nebo ošetření jejich konečků. 

Vůně Monoï je opravdu nádherná, a tak mne nalákala k vyzkoušení hned několika produktů: 

  • Samotný olej provoní kůži na dlouhé hodiny, ke konci už voní pouze kokosem a zanechává na kůži jemný olejový film. 
  • Mnohem více mi vyhovuje tělové mléko, které obsahuje 0,5% oleje Monoï. Nevoní tolik kokosem, a vůně tiaré tak může vyniknout i když na kratší dobu, než je tomu u oleje. Vsakuje se velmi rychle a pokožka je po něm sametová. Bohužel je prodávané pouze ve 30ml balení. 
  • Nakonec jsem vyhodnotila jako nejlepší produkt tělové mléko po opalování, které obsahuje 1% Monoï a prodává se ve 120ml lahvičkách a je velmi podobné tělovému mléku.
  • Šampon a sprchový gel jsou úžasnou voňavou relaxací. Obsahují 0,5% oleje Monoï a přidanou vůni tiaré. Parfemace se ve vlasech ani na kůži dlouho nezdrží.
  • Dokonalé je tuhé mýdlo, které obsahuje 30 % oleje Monoï z Tahiti. Je bez konzervantů, barviv, parabenů a obsahuje přírodní antioxidant (vitamín E).
  • Kromě klasických produktů lze koupit i produkty s přidanou parfemací. Vyzkoušela jsem oleje s parfemaci kokosovou, vanilkovou, Tipanié - plumérie alias frangipani (Plumeria alba L.). Ale pro mne nejkrásnější byla rozhodně Pitaté - jasmín (Jasminium grandiflorum).

K prvnímu nákupu jsem dostala od tahiti-tiare.cz malé mýdélko a vzoreček tělového mléka jako dárek. Poprosila jsem o informaci, zda tělové mléko a tělové mléko po opalování má stejnou vůni, a oni mi ochotně poslali vzoreček. K druhému nákupu jsem zase dostala to skvělé malé mýdélko. A od 1000,-Kč mají poštovné zdarma. Myslím, že vánoční dárky mám vyřešené. :-)

zdroj: https://www.tahiti-tiare.cz/