Meo Fusciuni (1.část)

13.04.2020

Zkoušení vůní Meo Fusciuni byl pro mě bobřík odříkání. Hned to vysvětlím. Před testováním jsem se zařekla číst k vůním recenze od ostatních parfémových šílenců, abych se nenechala ovlivnit. Jediný komu jsem to povolila, byl sám Meo Fusciuni :-) Paní Levenson, majitelka butiku Vavavoom, mě totiž upozornila, že popisky k jeho parfémům se velmi špatně překládaly, protože jsou to dlouhé odstavce, kde popisuje sny, pocity a vize. A to vzbudilo mou zvědavost. Ovšem, když jsem pár popisků přečetla, zjistila jsem, jak jsou temné a složité, a že jim vlastně nerozumím. A asi ani nechci rozumět :-)

Ale moje představa o samotném Meo Fusciuni už byla bohužel stvořena. Představa o temném mágovi, který ve svém kotlíku míchá - z pryskyřic, odvarů z jedovatých bylin, vyvařených hřebů ukradených o půlnoci z šibenice a slin bazilišků - svoje lektvary černé magie.

Jak jinak, než s představou černokněžníka, si má člověk poradit s vůní Odor 93 (druhou kapitolou mystické trilogie), která by měla zachycovat snové stavy, kdy se člověk ztrácí v kolektivním nevědomí a Meo ji uvádí bajkou o dosažení štěstí a krásy duše. Jak jinak se srovnat, v atmosféře tak hutné, kde se i vůně radostné pohrouží do temnoty. Odor 93 je totiž moje oblíbená Sacrebleu Intense (Nicolaï Parfumeur-Créateur), která přestala věřit, že se se zakletého zámku někdy osvobodí. I když ji obklopuje luxus a krásný starožitný nábytek, pořád je to vězení. Její zlatavá tekutina potemněla pryskyřičnými slzami, nadutý narcis začal utlačovat optimistickou tuberózu, a ještě ke všemu z toho stresu začala kouřit doutníky. Je pořád krásná, důstojná, klidná, ale i navenek je poznat, že se trápí. Zestárla.

  • Složení
  • Hlava: březový list, hřebíček, římský kmín
  • Srdce: tuberóza, narcis, šalvěj
  • Základ: oud, vetiver, guajak, pačuli, vanilka, tabák

Temnější a ještě k tomu znepokojující variací na podobné téma je Narcotico (první z trilogie mystických" vůní) prý duchovní cesta do svatých míst, která započala v Palermu. Pro mne velmi nepříjemná vůně. Skoro, jako by místo ušlechtilého kosmetického lihu bylo použito ředidlo. Ředidlo, ve kterém se rozpustily politury na hlavách dřevěných barokních andělíčků i s nánosem letité špíny.

  • Složení
  • Hlava: kadidlo, tymián
  • Srdce: tonka, benzoin
  • Základ: pačuli, vanilka, pižmo, oud

A úplně vidím čaroděje, jak takto vytváří Notturno - prý "atmosféru noci, času poezie a osobního hledání". No to určitě. Tohle mohl umíchat jedině někdo, kdo se sjel olizováním jedovaté žáby. Nebo možná ne čaroděj, ale samozvaný barman, který si po pár práscích trávy dodal odvahu a rozhodl se zapůsobit na tu krásku sedící u baru namícháním nejúžasnějšího koktejlu. Tak se teď chudera dívčina dívá, jak chlápek do plastového kelímku lije Peprmintku, rozmačkává shnilý ananas a ostentativně šejkuje... a přísahám, ta holka mi pak říkala, že taky viděla, jak strhával přilepený celofán z rozmočených bonbónů, otíral si ho o podpaždí a házel do výsledného koktejlu. Prosím, otočte mi chřípí a vydrhněte rýžákem! Tohle už nikdy nechci cítit!

  • Složení:
  • Hlava: rum, ananas
  • Srdce: inkoust, kůže, hřebíček, bříza
  • Základ: ambra, pižmo, kadidlo, cedr

Luce má být opakem Notturna a "vyjadřovat potřebu rovnováhy a jistoty". Některé rysy má s Notturno podobné, ale kupodivu se mi to docela líbí. Nevím, jak to chlápek z baru dokázal, ale dostal opravný pokus. Všechno nesnesitelné ubral a to co zůstalo - jemně kožená, tabáková a benzoinově alkoholická vůně s dotekem vanilky je docela příjemná. Možná do Meova čarodějného kotlíku náhodou zasvítilo trochu ranního slunce a zahnalo jeho noční běsy.

  • Složení
  • Hlava: kůže, cedrové listy, březové listy
  • Srdce: santal, pačuli, tabák
  • Základ: ambra, vanilka, benzoin

Světlejší chvilku měl čaroděj Meo i u tvorby Spirito, která je druhou kapitolou v cyklu Metamorfózy a má vyprávět o svobodě lidské duše. Spirito je lesní procházkou kolem zurčícího potoka v doprovodu víly a mísí se v ní světlé pryskyřice a dřeva, i mízou ulepené jehličí se svěží mlžnou vlhkostí. Nic pro mne, ale fajn.

  • Složení
  • Hlava: andělika, heřmánek, mrkvové semínko, bylinný akord
  • Srdce: cypřiš, myrta, yzop, papyrus
  • Základ: cedr, vetiver, pižmo, guajak, elemi, absolut tonky

Když jsem po vyzkoušení všech vůní hledala informace k článku, byla jsem překvapena, jak jsem byla svou představou černokněžníka blízko. Promiň Meo :-)

Giuseppe Imprezzabile původně vystudoval bylinnou medicínu na farmaceutické fakultě v Parmě, později antropologii a etnobotaniku, hodně cestoval. V parfémovém světě je ovšem znám jako Aromatario Meo Fusciuni (čti Fušúny). Meo znamená v italštině "můj", ale zároveň je to zdrobnělina jména Bartolomeo, které nosil jeho otec. Fusciuni byla zase přezdívka Giuseppova dědečka rybáře, a v sicilském dialektu znamená "pramen".

Nezávislou italskou značku parfémů nesoucí stejné jméno - Meo Fusciuni - založil v roce 2009. Klade si za cíl vytvářet vůně založené na čichové paměti, čichových vzpomínkách. První kolekce vůní byla inspirována jeho cestami, ale tvůrčí vnuknutí hledá také v poezii, nebo v mystice, hlubokém vnitřním hledání. Pomocí parfémů chce zprostředkovat své emoce, umělecky se vyjádřit. "Nejprve poetická pyramida, potom čichová, to je moje myšlenka, vůně před parfémem, poezie před molekulou."

Dalších pět vůní popíšu příště, a slibuji, že už to nebude takové temné :-)

Zdroje:

https://www.meofusciuni.com/noi 

https://www.fragrantica.com/news/Interview-with-Giuseppe-Imprezzabile-from-Meo-Fusciuni-3256.html 

https://cosmotheca.com/brands/meo-fusciuni 

https://www.extrait.it/24-05-happy-birthday-meo-fusciuni/