Golestan (Tauer Perfumes)

20.02.2023

Novinku roku 2022 od Andyho Tauera - extrait Golestan (Tauer Perfumes) se mi podařilo pořádně vyzkoušet až nyní. Že musím parfém důkladněji prozkoumat jsem si předsevzala poté, co mi s poslední objednávkou z Vavavoom došlo i Golestanem navoněné peříčko - přestože mne poslední Andyho počiny neoslovily, tohle vypadalo slibně.

Parfém L'Air Des Alpes Suisses (2019) lesněnky s pěnou na holení a chemicky aquatická Phtaloblue (2020) nejsou vůbec vůně, které bych kdy mohla nosit, brrr. Od Cologne Du Maghreb (2021) jsem očekávala osvěžení. Úvod nezklamal - svěží, výrazný, citrónový, povzbuzující, brzy však zůstává pouze bylině dřevitý základ a ono kouzlo se pro mne vytrácí. Jedině ambrově skořicovo tabákový Sundowner (2021) se mi líbil. Ale zase ne tolik, abych se rozhodla pro nákup. Možná i proto, že mne to "nové" pojetí Tauerových flakonů štve. Ty velké různobarevné přelepky jsou pro moje estetické vnímání jak pěst na oko. Pětiboký flakon je přeci už sám o sobě nápaditý. No nic. Golestan samozřejmě obří barevnou přelepku taky má...

Golestan je palác v íránském Teheránu. V doslovném překladu Golestan znamená město květin nebo zahrada květin a palác je také známý jako Palác Růžové zahrady. Byl postaven v 16. století a vyznačuje se ornamentálními a figurálními malbami na dlaždicích. (Ano, na přelepce flakonu je právě takový ornament.)

Andy parfém uvádí příběhem, který trochu zlehčím. V pařížském Louvru ho zaujala sekce o perské říši. Její kulturní dědictví staré více než 5000 let ho okouzlilo, tak pátral, až se "proklikal" do paláce Golestan. A ačkoli tam nikdy nebyl, inspirovalo ho to ke stvoření vůně, která je "pozváním dýchat voňavý vzduch květinové zahrady ve svobodě".

No, příběh mne pravda trochu zklamal. Raději bych si představovala jenom já - a ne že si budu představovat, co si Andy představoval :-). Ale parfém mne zaujal. Ještě nevím, jestli se mi líbí, nebo mne irituje, nebo se mi líbí hodně :-)

  • Složení:
  • Hlava: bergamot esenciální olej (EO), extrakt z květů ylang ylang, olej z citronové kůry, skořice
  • Srdce: damašská růže EO, jasmín velkokvětý absolut, pomerančový květ, tuberóza
  • Základ: cistus ladaniferus EO, pačuli EO, ambra pravá, vanilka, pudrová sladká dřeva

Už s prvním nádechem cítím to, čím mne zaujalo navoněné peříčko - závan jiné Tauerovy slavné vůně - 02 L'Air du Desert Marocain. Obě vůně obsahují něco, čemu já říkám Tauerade a v čem jistě velkou roli hraje pravá ambra, kterou Andy používá. Vzduch marocké pouště je prašný, zemitě navlhlý i ambrově nasládlý. Ale díky tomu pocitu vlhkého písku ho mohu nosit jenom v teplém a slunečném počasí. Oproti tomu Golestan na pozadí Tauerade akcentuje více bílo květinové a krémové tóny, (ty zemité jsou zde spíše suché), a proto si myslím, že by pro mne mohl být variantou Vzduchu marocké pouště do zimních měsíců. Má totiž takové prázdninově letní "těšící" vibrace. Nejvíce se prosazuje pomerančový květ a tuberóza, která má sladce ovocný nádech, podpořený hlavně bergamotem, obvyklou tuberózovou žvýkačku bych musela hledat. Osobně bych uvítala i červené bobule - dnes ráno se vůně Golestanu zkombinovala s levným ovocným čajem s ibiškem a bylo to moooc pěkné. Určitá nektarová medovost může být někým vnímána i jako živočišnost.

Andyho Golestan si představuju jako veliký smetanově bílý dužnatý tuberózový květ plný nektaru s obří zelenou bliznou a spoustou zlatých pylem obtěžkaných pestíků. Desítky pestrobarevných kolibříků uchvácených opojnou vůní ho obsypaly, víření měňavých křídel vytváří až kaleidoskopické obrazce. To mávání peříček vůni těžkého velkého květu nadlehčuje a zjemňuje. Parfém je to velmi ženský, ale nosil-li by ho muž, asi by si mě tím získal.

Uživatel Fragranticy "17seyed" dne 11/02/22 napsal: "Sa'adi je v Íránu oslavován jako "mistr řeči". Jeho nejvýznamnější dílo "Golestan" je považováno za základní kámen perské literatury, která ovlivnila intelektuály, básníky a spisovatele po celém světě staletí po něm. Narodil se v mém rodném městě Šíráz a je tam i pohřben. Když se budete procházet ulicemi Šírázu, nevyhnutelně skončíte v jedné z mnoha uliček, kde pomerančovníky ze dvorů vrhají stín. V květinářstvích ucítíte omamný pomerančový květ ze Šírázu, větvičky jasmínu sambac naaranžované na okraji zdí, moře a moře hyacintů, růží Mohammadi (íránský název pro tureckou růži) a tuberózy. Nemůžu se dočkat, až vyzkouším interpretaci Golestanu od Andyho Tauera a porovnám se se vzpomínkami, které znám a miluji ze Šírázu." Moc by mne zajímalo, jestli se Andyho pouhá představa shoduje s "17seyedovými" vzpomínkami. Ale tak trochu tuším. Koukala jsem, že už má parfém na poličce :-)