FiiLiT část 2.

27.08.2020

Jak jsem slíbila minule pokračuji dalšími čtyřmi recenzemi "cestovatelských" parfémů mladé francouzské značky FiiLiT. Dvě budou z mojí pravé ruky (té, která schytala mému nosu lahodící vůně) a dvě z levé. Schválně, jestli bude poznat, které to jsou :-)

Surya - Bali

  • Složení:
  • hlava: bergamot, sladká limeta, pryskyřice elemi, růžový pepř
  • srdce: jasmín, plumérie, ylang ylang, tuberóza
  • základ: kadidlo, benzoin, pačuli, kmín, vanilka, santalové dřevo, bílé pižmo, tonka

FiiLit nás zve na ostrov bohů Bali, do exotické květinové zahrady. Možná proto dali vůni přízvisko Surya, což je mimo jiné hinduistický bůh slunce. Jak už jsem psala minule, parfém Bali jsem si představila jako typickou opalovací vůni bílých květů a kokosu, kterou jsem nakonec objevila v Tehani-Polynésii

Opalovací krém z bílých květů (jasmín) a jemných citrusových tónů v této pižmové vůni naleznete, ale ve velmi lehké podobě. Spíše voní jako kůže ráno natřená krémem, ze které po dni stráveném na pláži už ho smyla mořská voda. Já vnímám také velmi zřetelné sladce pepřové závany, které pomáhají vůni odlehčit a prodlužují její výdrž, ale právě kvůli nim a bílému pižmu mě vůně za srdce nevzala.

Mazhar - Atlas

  • Složení: 
  • hlava: petitgrain, mandarinka, hořký pomeranč, neroli 
  • srdce: pomerančový květ 
  • základ: cedr, tonka 

Mazhar, pojmenovaný nejspíše po arabské těžké dřevěné tamburíně, má být prý voňavou oázou rostlin ztracenou v prosluněných údolích pohoří Atlas. Mně se při slově Atlas vybavil Titán podepírající nebeskou klenbu, a tak jsem si vůni představila jako minerálně svěží, jako horský vzduch.

Mazhar je ovšem o něčem úplně jiném. Pomerančový květ v hlavní roli, ostatní složky, především citrusy, pouze sekundují. Nejprve je pomerančový květ skvrnou éterického oleje plující na hladině vody v dřevěném šálku. Olej pomalu těžkne a padá ke dnu, voda se odpaří, éterická esence se vsákne do cedrového dřeva a prostoupí ho. Hřejivý pomerančový květ a cedr zní hluboce skoro jako bubnování z dálky. 

Waka - Madagaskar

  • Složení: 
  • hlava: ravensara, petitgrain, mandarinka, zázvor, bergamot
  • srdce: pelargónie, palmarosa, skořice, ylang, ylang, jasmín, eukalyptus
  • základ: santalové dřevo, měsíček, pačuli, vanilka, siamský benzoin

Podle popisu značky slůvko Waka odhaluje směs civilizací: je to tradiční kanoe Maorů, hudební žánr v Nigérii, místo v Gabonu, výkřik v Kamerunu - rozmanitost; parfém obsahuje ravensaru - keř využívaný v madagaskarském lidovém léčitelství takzvaně na všechno. Když se řekne Madagaskar, automaticky si představím lemury a zvířenu, kterou jinde na světě nenajdete. Proto moje představa parfému Madagaskar byla živočišnost, vegetace a dřevo. 

Vůně je opravdu v srdci živočišná a má v sobě pikantnost. Geranium, skořice, eukalyptus, zázvor, palmarosa působí jako prohřívací elixír a zároveň nedají zapomenout na "zvířátko". Je bohatá a proměnlivá s počasím. V teple vynikne právě koření a suchá divoká příroda, v chladnu se ukážou i měsíček a bílé květy a více zesládne.

Saudade - Amazonia

  • Složení:
  • hlava: brazilský pomeranč, paraguajský petitgrain, zelené tóny, pepř, koření
  • srdce: chilli paprička, cabreuva, mučenka
  • základ: tonka, guajakové dřevo, peruánský balzám 

Říká se, že barevná příroda džungle v Amazonii jsou plíce Země. Jednoduše nepřeložitelné portugalské slovo Saudade vyjadřuje hořkosladký pocit nostalgie, touhy po něčem milovaném a opečovávaném, co jsme ztratili, v tomto případě prý potřebu lásky, kterou cítíme k Amazonii. Pro mě slůvko Amazonie evokuje návštěvu v papouščí ZOO, plnou barevných ptáků, kteří si s vámi chtějí povídat. A taky samozřejmě prales. Proto moje představa vůně byla zelená, přesněji vysokotonážní zeleň :-)

Můj muž ji popsal jako citrusovou. Pro mě citrusy pouze dokreslují zeleň (galbanum?) a hned v úvodu cítím vetiver. Kmín dodává živočišnosti, ale umírněněji, než v Madagaskaru. Připomíná mi přírodu nasáklou vodou, kůru stromů pod nohama. Je nasládlá, pikantní po čili. Barevná jako papoušci v Bošovicích; a když se z rozstřikovačů spustí vodní sprška na podlahu voliér vystlaných mulčovací kůrou taky plná veselého papouščího křiku. 

Pokračování příště...

předchozí díl: FiiLiT