Ani (Nishane)

13.11.2020

Když jsem před pár lety vyzkoušela parfémový extrait Vjola (Nishane), získala jsem ke značce Nishane velký respekt. Vjola je totiž vůně extrémní. Omamná vůně květinářství až po strop naplněného květinami (především tuberózou, jasmínem a fialkami). Velmi opulentní, silná a dlouhotrvající. Vůně pro opravdovou dámu, což já nejsem. Teď se mi do rukou dostaly další vzorky, přes které jsem si našla cestu k Ani. Ale popořadě.

Mert Güzel a Murat Katran, rodáci z Istanbulu, založili tureckou značku Nishane v září 2012. Přestože oba podnikali v něčem jiném (Mert Güzel jako vydavatel v cestovním ruchu, Murat Katran v ocelářském průmyslu), rozhodli se věnovat sektoru luxusního zboží, jakým nepochybně niche parfémy jsou. Jejich výrazné vůně jsou inspirovány jak tureckými tradicemi, tak moderním kosmopolitním Istanbulem. Kromě parfémů má Nishane v nabídce také vonné svíčky. 

Cesta k mojí vůni od Nishane kráčela přes: 

Hundrad Silent Ways, což je ovoce a tuberóza s pomerančovým květem v mléčném karamelu. Podobá se jí vůně jiné značky - Scandal by Night (Jean Paul Gaultier).

Wulong Cha se zase podobá velmi pěkné úvodní fázi poměrně jednoduché arabské vůně Green tea (Al Rehab), ale na rozdíl od ní má skvělou výdrž i prostorovost, takže si vůni silného čaje s bergamotem a zelených fíků můžete i v létě pořádně užít.

Spice Bazar jsem si spojila s popěvkem "tam někde za kmínem je krásné koření" :-) protože kromě živočišného kmínu, pepře a pár dřevitých bobulek jalovce nic jiného nevnímám.

U parfému Ambra Calabria jsem se zase musela proklestit hořkým galbanem a zelení, než jsem se dočkala poměrně pěkné gurmánské ambry.

No a konečně se ke mně dostal to blaho v podobě odstřiku Ani, který jsem spotřebovala do poslední kapičky ani ne za 14 dní.

Ani

Ani znamená v turečtině paměť. Ani je starobylé město na hranici Turecka s Arménií. Kdysi bylo velkou metropolí známou jako "město 1001 kostelů", domovem sto tisíce obyvatel, centrem kultury i moci a středobodem obchodních cest. Dnes je to opuštěné město duchů, kde stojí ruiny starodávných křesťanských kostelů osamoceně na náhorní plošině v odlehlé vysočině severovýchodního Turecka. 

Parfém Ani turecké značky Nishane vytvořila Cécile Zarokian, která je arménského původu. Což jistě není náhoda. Idea koncepce parfému se věnuje citlivému tématu turecko - arménských vztahů: "Tento parfém je určen ke zničení jakékoli hranice mezi populacemi a k ​​tomu, aby nositeli umožnil vybudovat si vlastní říši, a to i v situaci, kdy mu nezůstane nic jiného než ruiny."

  • Složení:
  • hlava: bergamot, zelené noty, modrý zázvor, růžový pepř
  • srdce: černý rybíz, turecká růže, kardamom
  • základ: pačuli, cedrové dřevo, vanilka, benzoin, ambra, pižmo, santalové dřevo

Navzdory ne příliš veselému tématu je Ani vůně veselá orientální gurmánka po evropsku. Během doby, kdy jsem se parfémem doslova impregnovala, jsem postupně zažila tři polohy vůně.

Poloha první - nesladké vanilkové blaho osvěžené nahořklým bergamotem (a taky zázvorem a pepřem). Přirovnala bych trochu k vanilkovým rohlíčkům Eau de Shalimar (Guerlain), ovšem bez kouře.

Poloha druhá - po pár dnech začínám více vnímat santal. Přirovnala bych k již ukončené L de Lolita Lempicka (Lolita Lempicka), kde jsou vanilkové rohlíčky sypané skořicí. V Ani skořici není, ale taková prašná suchost, něco jako dřevitý prach. 

Poloha třetí - Kupodivu až po dalších dnech, když už je svetr Ani úplně nasáklý, mi dojde, jak je vlastně vůně sladkokyselá, jako tvrdý cucavý kyselý bonbón. Napadla mne Miraj (S.A.C.K.Y), která má podobný (ale sladší) bonbón v hlavě vůně (a později bohužel sládne a přechází do vanilkovo-čokoládových pomerančů).

Takže suma sumárum - bergamot (a zázvor a pepř) osvěžují suchý vanilkový a santalový prach vířící ve slunečních paprscích. Vůně může osvěžit v teple, i zahřát a rozjasnit pošmourný den. Výdrž výborná, prostorová moc není.