Wow! for Women (Joop!) plus drobná odbočka k Firmenich

25.09.2018

Poté, co jsem si přečetla pár kladných recenzí na novinku Wow! for Women (Joop!), jsem se konečně dostala k jejímu vyzkoušení.

  • složení:
  • HLAVA: lesní malina, růže
  • SRDCE: absolut červené růže, pivoňka
  • ZÁKLAD: cetalox (druh syntetické ambry, vyráběné ve Firmenich), bílé pižmo, pačuli

Složení vypadalo velmi slibně - maliny s růží v kombinaci mám ráda, a vůně s ambrou taky. Nebudu déle zdržovat. Nelíbí se mi, neee. Jediný (ale bohužel podstatný) důvod je, že pěknou poctivou hutnou růžovo-malinovou marmeládu tu mám doplněnou velice umělým tónem.

Když jsem byla na základce, letěly vystřihovánky z Ábíčka. A já vystřihovala jak divá - Karlštejn, Galaxie z Kruanových dobrodružství, Krab-Malý bůh. Aby mi déle vydržely, vždycky jsem je nakonec přelakovala mamčiným Lybarem na vlasy a vystavila jsem je na poličku, kde se ukázaly jako dokonalé lapače prachu. Když už byla vrstva prachu nesnesitelná, utřela jsem ji mokrým hadrem a vystřihovánku zase přelakovala. Kolem se vždycky vznášela jako jehličky řezavá vůně laku na vlasy a mokrého papíru, olfaktorický zážitek nic moc. No a přesně tak mi voní ten umělý tón ve Wow! :-) Je možné, že to dělá ona syntetická ambra cetalox, netuším.

Vzhledem k tomu, že na Firmenich v poslední době narážím pořád - u Wow! - cetalox z Firmenich, v minulém mém článku spoluvytvořil parfumér firmy Firmenich Frank Voelkl vůni Covet; loňská novinka od Thierry Muglea Aura obsahuje wolfwood a Tiger Liana, vyvinuté ve Firmenich - nedalo mi to a vyhledala jsem si pár informací.

Firma Firmenich SA je soukromá švýcarská společnost, která podniká v oblasti vůní a chutí - aromachemikálií. Mezi její hlavní konkurenty patří Givaudan (vzpomněla jsem si na akigalawood - Miu Miu (Miu Miu)), potom International Flavors and Fragrances, Frutarom a Symrise. Její kořeny sahají až do roku 1895 a její jméno je historicky spojeno s takovými kapacitami v oboru, jako byl držitel Nobelovy ceny za chemii z roku 1939 Leopold Ružička.

V současné době je pole působnosti firmy obrovské. Pokud pominu chutě a kosmetiku a budu se věnovat pouze vůním, tak firma disponuje nejen parfumářskými mistry (namátkou třeba Annie Buzantian, která působí ve společnosti od roku 1972 a je autorkou vůní pro Estee Lauder i Puredistance; Thierry Wasser, dnes hlavní nos u značky Guerlain, zde pracoval do roku 2006...), ale také a především využívá odborné znalosti biologů, biochemiků a chemiků k získávání přírodních parfémových složek a vyvíjení molekul syntetických. 

Taková obří továrna, kam zjednodušeně řečeno můžete (podle Sergeje Borisova na Fragrantice) přijít s podnikatelským plánem na novou parfémovou niche značku (a kapsou plnou peněz, to se rozumí) a vše ostatní nechat na Firmenich a spolupracujících firmách. Nebo si třeba namíchat flakónek své vůně a jejich chemiky nechat, ať podle něj vytvoří formuli vašeho parfému, která vyhoví legislativě (tak nějak podobně to udělala Evka Škovranová z 1907 u konkurence v Grasse).

Nakonec jen drobná zajímavost - protože k takové fabrice patří i vývojáři, tak se Firmenich mohou pochlubit různými vychytávkami. Mě zaujal parfém v parfému - Popscent Fragrance Mist - mléko parfémované jednou vůní, ve kterém jsou obsaženy mikrokapsle vůně druhé (inovace na Dubai Beauty World 2017).