WIENER BLUT

09.03.2018

Doba, kterou se značka parfémů Wiener Blut nechává inspirovat, je habsburské Rakousko-Uhersko. S tím koresponduje i její název. Výrazem Wiener Blut (vídeňská krev) je označován mondénní a požitkářský styl Vídeňanů. Ano, hádáte správně! Souvisí to s valčíkem Johanna Strausse mladšího - Wiener Blut, který poprvé zazněl v roce 1873 na svatbě arcivévodkyně Gisely Rakouské a Leopolda prince Bavorského a byl jemnou narážkou na to, že "vídeňská krev", vyznačující se radostí ze života a dekadencí je v protikladu tzv. s "modrou krví" zbytku aristokratické Evropy. 

Jedinečné flakóny Wiener Blut jsou vyráběny ručně a našly také inspiraci v c.k. mocnářství. Jejich víčka jsou zhotovena z bakelitu - materiálu, který byl vyvinut v 19. století jako náhražka za velmi drahou slonovinu. V dnešní době se s ním setkáváme již zřídka.

Majitel značky Wiener Blut Alexander Lauber není parfumérem v pravém slova smyslu. Dalo by se říci, že je detektiv. V knihovnách, po obchodech se starožitnostmi a bleších trzích hledá archiválie, ve kterých jsou zmínky o parfémech. (Tímto způsobem se mu například podařilo získat starou kosmetickou sadu z držení rodu Habsburků.) Výsledky výzkumu ho inspirují k vytvoření vlastních vůní. Na samotné formuli parfému potom spolupracuje s parfuméry. Například Ex Voto , který mne tak okouzlil, vytvořil Lauber ve spolupráci s Markem Buxtonem, jedním z "nosů" Comme des Garçons.

První parfém na trh uvedl Lauber v roce 2009. Vůně Klubwasser byla pokusem moderně pojmout tradici tzv. Taschentuch-Parfums - kapesníkových parémů a vytvořit výklenkovou (niche) vůni. Inspiraci hledal v recepturách na jednoduché vůně z 19. století s názvem Yachtclub, Berliner Wasser, Kiss Me Quick a Jockeyclub. Tímto parfémem se mu podařilo zaujmout svět - objevil se na stránkách New York Times, Financial Times, Elle, velký zájem o něj projevilo Rusko. Paradoxně zájem médií v Rakousku byl vlažný.

Ale obchod se už dobře rozeběhl a následovaly vůně jako je Sale Marino (pro kterou našel inspiraci v přímořských letoviscích c. k. monarchie Opatija, Terst a Birjuni - vavřínové háje, slaný vzduch a léčivé klima se stalo tématem tohoto parfému), nebo Volkamaria. U vůně Volkamaria bylo jedinou inspirací pouhé slovo. Název parfému našel v knize a nevěděl, zda je to jméno ženy, nebo nějaký svatý. Rozsáhlým výzkumem zjistil, že je to rakouské jméno pro tropickou květinu. Dokonce získal jeden její exemplář. Parfém vyvíjel dlouhé 4 roky.

"Naší vizí bylo zachytit podstatu historické receptury a dát jí nový kontext - což znamená, že ne vždy jsme věděli, kam nás tento proces dovede." Takto postupuje ve všech případech, v současné době je v portfoliu značky 13 vůní. Nejde mu jen o pouhou reformulaci. "Po experimentech s originálními recepty, vytvoříme něco nového. Zachováváme DNA, nebo chcete-li duši původních kompozic, ale přepisujeme její sdělení."

další články o WienerBlut na blogu:

https://alibi-notes.webnode.cz/l/vzneseny-divoch-alexander-lauber/ 

https://alibi-notes.webnode.cz/l/ex-voto-wienerblut/

https://alibi-notes.webnode.cz/l/palais-nizam-wienerblut/ 

https://alibi-notes.webnode.cz/l/nord-du-nord-wienerblut/ 

https://www.diezeitschrift.at/content/wiener-blut

https://www.facebook.com/wienerblut.vienna/

https://www.wienerblut.at

https://essenza-nobile.de/journal/wienerblut.html