Terapie mýdlem - ONWA soap

25.03.2020

"Onwa je snaha zůstat v tomhle zběsilém světě věrný sám Sobě. Nechávat mýdla, designy, vůně i události zrát tak dlouho, jak potřebují. Je to životní potřeba rozhodovat věci Srdcem a až pak tříbit Rozumem. A u toho vznikají mýdla" Mgr. Tereza Králová

foto alibi
foto alibi

Tereza Králová vystudovala biochemii, v současné době pracuje jako webeditorka biotechnologické společnosti a dokončuje doktorát z obecné molekulární genetiky. Onwa je japonský výraz, který se překládá jako mírná, klidná. A zároveň je to jméno, které Tereza obdržela při svém vysvěcení na bódhisattvu ve francouzském zenovém klášteře. Říká, že díky tomuto jménu bere výrobu mýdla hlavně jako duchovní cestu. "Důležité životní kroky rozhoduji vždycky srdcem, což je pro mne, osobu z vědeckého prostředí, docela velká výzva."

Její ručně vyráběná mýdla jsou veganská (výjimečně vegetariánská - např. Šípek s včelím voskem), obsahují přírodní éterické oleje i barviva, neobsahují palmový olej ani umělé konzervační látky. Vyrábí je z kvalitních surovin a na jejich složení i vzhledu si dává záležet. Trvá prý týdny, než recepturu promyslí a svůj záměr zrealizuje. O svých mýdlech říká, že jsou zemitá a obrazotvorná, že působí jako kameny a často vypadají jako malá krajina. 

Kombinaci éterických olejů vybírá podle účelu, ke kterému má mýdlo sloužit. A to nejenom podle léčivých vlastností těch kterých složek, ale i v aromaterapeutické rovině. Říká, že vůně jsou velmi jemný nástroj a přitom mocný, protože na člověka útočí v úrovni před myšlenkami.

V brněnském Doteku slunce, obchůdku s přírodní kosmetikou a parfémy, jsou dostupná designová mýdla ONWA soap:

MAVI ... (Manipura&Vishuddhi) vzniklo se záměrem posílit zdravé sebevědomí a čistotu opravdovosti umývaného. ( EO citronela, citron, palmarosa, koriandr)

SLAST ... Slunečné, sladké přírodní mýdlo s jemnou vůní květové palmarosy, benzoe, levandule a citrónu s podkresem jemné čokolády. Vhodné pro všechny typy pleti.  Když už je svět okolo moc drsný.

SŮL ... Jemné, ručně vyráběné přírodní mýdlo se solí a růžovým jílem s vůní palmarosy, cedru a soli pro náročnou pleť. Tzv. "solný kámen" - obsahuje 60% soli, vzhledem k váze rostlinných olejů. Je v něm ponecháno přetučnění vysoké 18%. Oblíbené lidmi, kteří mívají problém s pokožkou přesušenou a náchylnou k ekzémům.

ŠÍPEK ... Sladce a šťavnatě vonící přírodní peelingové mýdlo vhodné k umývání celého těla, zejména pak k peelingové masáži stehen a hýždí, kterou zařídí kousky podrcených šípků. ( EO citrónová tráva, paimarosa, benzoe)

UHEL ... Čistící, pleťové mýdlo pro problematickou, aknózní pleť. ( EO citrón, pačuli, kardamon, citrónová tráva, levandule, čajovník)

ZÁPAD ... Řemeslné tělové mýdlo, pro milovníky designu s normální pletí ( EO citrónová tráva, pomeranč, hřebíček, citrón, jalovec)

SWADHISTANA
SWADHISTANA

Asi mě přitáhl protiklad, a tak jsem si koupila mýdla SŮL a UHEL - bílé a černé. Nakonec používám to bílé já a černé zase moje náctiletá dcera.

Slané mýdlo velmi příjemně jemně a čistě voní a slaně i chutná :-) Pěna je hebká a bohatá a mýdlo nevysušuje pokožku. Po koupeli si připadáte, jako Venuše, která vystoupila z moře :-D Samozřejmě přeháním, ale ta slanost vás k moři alespoň ve vzpomínkách přenese. 

Černé mýdlo velmi dobře čistí, pěnu má hustou a jemnou, mírně zabarvenou po aktivním uhlí (méně, než jsem čekala). Vůně je velmi výrazná a povzbuzující.

A ještě mě velmi láká mýdlo SLAST, které mi moc vonělo. Tak kulatě, hladce a jedle. 

NEFERTITI
NEFERTITI

Nedalo mi to, Terezina tvorba je mi velmi blízká, a tak jsem ji malinko vyzpovídala. Nakonec z toho vznikl tento rozhovor :

Jsi vědec, přesto se velmi zajímáš o umění a duchovno. Je to kvůli rovnováze?
Mají s tím mýdla něco společného?
... 

Myslím, že rovnováha je samotný princip fungování Vesmíru. Za každou nocí přichází den, po každém nádechu výdech, stín neexistuje bez světla a tak dál. Nemyslím si, že bych se o rovnováhu přímo nějak snažila, ale když se jí člověk zbytečně nabrání, tak se nastoluje sama, přirozeně. Je možné, že po několika letech práce v biofyzikálním ústavu jsem prostě potřebovala činnost, kde budu moct tvořit tak, jak chci já, nejen v rámci zadaného grantu. A mimo jiné zhruba od začátku střední jsem si vytyčila za cíl dosáhnout pansofismu. To už jsem sice dávno vzdala, ale široký vějíř zájmů je otevřený pořád! (smích)

Jak ses odhodlala absolvovat složitý legislativní proces, abys mohla své výtvory prodávat?... 

Cesta byla dosti dlouhá jen k samotnému rozhodnutí. Zrálo to a rostlo postupně. Pochybnosti mi pomáhal překonávat zájem lidí, kteří se mě opakovaně ptali, proč se mýdlařinou už dávno neživím. Až se mě nezávisle na sobě zeptal asi dvacátý člověk, tak jsem se zeptala sebe sama i já. Potom trvalo další dva roky práce vyladit receptury tak, ať s nimi pár let vydržím. Ať až projdou atesty s přesně nadefinovanými hmotnostními procenty, mi pořád nechají dost prostoru pro kreativitu. Nejtěžší pro mně bylo asi překonat horu strachu, zbavit se pocitu nedokonalosti, nevzdávat se při překážkách. A hlavně pochopit, že většina z nich je v hlavě. 

A jak to máš s vůněmi? Které esence upřednostňuješ v mýdlech, a které vůně, případně parfémy máš ráda a sama nosíš?... 

Mýdlo má svá specifika, není možné jej stavět stejně jako parfém. Je to kvůli působení zásady, která vůně změní. Ale i kvůli ceně a hodnotě některých složek. Mluvím zvlášť o hodnotě, protože ne vše lze měřit na peníze. Některé esence jsou tak vzácné tím, odkud pocházejí, že je nelze s čistým svědomím používat do mýdla.

Každé moje mýdlo má jiný důvod, proč vznikne, a podle toho vybírám esence. Na začátku se ptám, co má mýdlo dělat? Má uklidňovat nebo naopak dráždit? Kdo ho bude používat? Takže výběr a příběh je u každého druhu odlišný. Ale stručně. V mýdlech miluji benzoe a levanduli, taky mám jako slušný fetiš kombinaci cedr s palmarosou. Pro ostatní dělám i ty svěží věci, ale já mám ráda těžký a kulatý podvozek, to mně úplně konejší.

A ve vůních mám ráda to samé, co v lidech - když jsou komplexní a obsahují všechny roviny. Mají-li kořeny, něco těžšího, co je drží pří zemi. Když mají široké srdce. A popravdě čím jsem starší, tím méně jsem uzavřená v představě, jestli má být květové, svěží, ovocné, nebo kořeněné. No a pak samozřejmě musí mít něco, co je táhne k nebi. 

Prošla jsem nedávno dost těžkým obdobím, a tam mi začaly vonět složky typu amyris, benzoe, cedr, pačule, myrha a oud... Byla to doba, kdy jsem naopak docela opovrhovala všemi horními tóny jako jsou peprmint, citrusy a podobně. Byly na mě tehdy moc rozlítané, a já jsem měla potřebu se silně uzemnit.

Klasické parfémy jsem po dlouhém období s přírodními vůněmi skoro přestala používat. Smrděly mi. Ale nenápadně měním kurz k návratu. Miluju, když mě vůně překvapí. Můj poslední objev je michigenský Kerosene. Ten chlápek, co je staví, je totální drzoun! Po letech jsem potkala vůně, které mně přinutily se až smát, jak moc se toho ten borec nebojí! Třeba to, jak použil kávu do Follow! Kde na to chodí? No a před tím jsem podnikla takovou radostnou exkurzi do vůní Farfalla - potřebovala jsem onu živou radost a hravost, kterou poskytují. A ještě předtím to byl nádherný, těžký a sladký arabský Ibdaa od Itarjiho vystavěný na kouři, ambře a skořici. Vůně jsou moje téma! Tady nedokážu být stručná... už mlčím! (smích) 

Ale ne, je to moc zajímavé, povídej dál...

Vůně dost vnímám jako tóny, nebo spíše prvky které dohromady umí složit celý obraz života. Každý z nás má nějakou slabinu, nebo silnou stránku - tyhle místa potřebuje podpořit ve vůni výrazně, ale dát tam i trochu toho v čem je dobrý. Ať jsou ty věci v kontaktu. Kopec podpory, ale i špetku vlastního hnusu a stínu. Vůně k sobě skládám jakoby arometarapeuticky. Ale tohle slovo bych si asi neměla brát do úst, protože zatím nejsem studovaný aromaterapeut, jen nadšený amatér. 

jemně peelingové ZLATÝ OVES
jemně peelingové ZLATÝ OVES
speciální vánoční várka mýdla ADVENT
speciální vánoční várka mýdla ADVENT

Jsi velmi kreativní. Na facebooku jsem viděla spoustu tvých rozmanitých krásných mýdel. Není ti líto, že se musíš držet pouze legislativou daných mantinelů a ostatní můžeš vytvářet pouze pro vlastní potřebu?....

Je! Česká úzkoprsá legislativa mně hrozně, ale hrozně svazuje! Mně baví dělat mýdlo pokaždé jinak, což v České republice nejde. Nebo jde, ale za cenu toho, že budu investice, vývoj a atesty dotovat. Takže prostě dělám teď dvě větve. Pro sebe si občas hraju a udělám si nějaký úlet. A do prodeje pak posílám jen ty, které mně baví dlouhodobě. I proto jsem jejich receptury tak dlouho vymýšlela. 

Takže alespoň měníš trochu jejich vzhled? ...

No jasně. Některá mýdla jsou statičtější - třeba SŮL a ŠÍPEK, ale jiné se mění dost - třeba ZÁPAD a MAVI, jiné alespoň trochu - to jsou SLAST a UHEL.

Co bys chtěla, aby teď, v situaci ve které se planeta nachází, nezapadlo?...

Chtěla bych, aby si každý plně prožil, že stojí ve vlastní Síle. Nohy jako kořeny pevně vrostlé do země, Srdce jako nekonečný horizont a hlavu svobodnou jako nebe. Pak by planeta, naše soužití a naše dny vypadaly úplně jinak. Zodpovědnost každého by byla přirozená. Svoboda neoddiskutovatelná a radost živá! Takže jak se říká, "tejk-houm-mesidž": Začněte konečně cítit, co se ve vás děje! Věnujte těm pocitům pozornost a dejte respekt tomu, kam vás vedou. Myslím, že se budete divit, co vám jsoucno nachystalo! Ať se vám to všem daří! 

Děkuji. Ať se daří i tobě.

"Maluji obrazy inspirované úžasnými mýdly. Jsou to sama o sobě malá umělecká díla a můj atelier voní esencemi." Jana Jano

zdroje:

https://www.facebook.com/ONWAsoap

https://www.dotekslunce.com/znacka/onwa

AHOJ =časopis pro studenty češtiny pro cizince

fotky - archiv Terezy Králové