Mýdla Kozy Lujzy

17.04.2022

Když jsem si usmyslela, že moje další mýdlové tvoření bude z glycerinového mýdla s přídavkem kozího mléka, vzpomněla jsem si na svéráznou kozu Lujzu z mé nejoblíbenější dětské knížky. A když jsem přemýšlela, na čem by si koza Lujza ráda smlsla, tak už jsem věděla, jak budou tahle velikonoční mýdla vypadat a vonět. 

koza Lujza doporučuje :-) kozí mléko má vysoký obsah vitamínů (především E), minerálních látek a je bohaté na mléčné tuky, což z něj činí ideální hydratační přípravek, zároveň pokožku vyživuje :-)
koza Lujza doporučuje :-) kozí mléko má vysoký obsah vitamínů (především E), minerálních látek a je bohaté na mléčné tuky, což z něj činí ideální hydratační přípravek, zároveň pokožku vyživuje :-)

Na e-shopu Mýdlový svět jsem objevila krásnou silikonovou formu na kusová mýdla ve tvaru listu. Aby svůj jarní salátek neměla Lujza tak fádní, rozhodla jsem se pro tři barvy. Zelené lístky budou s vůní bazalky s mátou, žluté s vůní meduňky citronelové a malinové s vůní "mandragory" (svěže kořeněné, inspirované složením parfému Mandragore od Annick Goutal).

Nachystala jsem si pracoviště, mýdlovou hmotu, barvy, esence, D-panthenol, měsíček lékařský a odstraňovač bublinek.

Ve vodní lázni jsem začala roztápět odváženou mýdlovou hmotu na všechna mýdla (s drobnou rezervou na to co ulpí na hrnci - asi 40g). Do jednoho listu se vejde cca 100g mýdlové hmoty, já plnila pouze do poloviny, takže 50g na 1ks. Použila jsem převážně hmotu s kozím mlékem a doplnila ji mýdlovou hmotou s přídavkem olivového oleje. 

Jakmile byla část hmoty rozpuštěná, odlila jsem si trochu bokem, přidala barvu GL color (odstín zelená bylinná) a natáhla do injekční stříkačky. (Do žlutých mýdel to byla barva GLcolor žlutá šafránová a do červených červená malinová.)

Pomocí injekční stříkačky jsem se pokusila vyplnit "žilky" na listu mýdlovou hmotou. Formu jsem si předem vystříkala odstraňovačem bublinek. S nástřikem je lepší to nepřehánět, pracuje se potom snadněji a mýdlová hmota se nerozlévá bokem. Po ozdobení žilek je potřeba znovu použít odstraňovač bublinek, to kvůli dobrému přilnutí další vrstvy mýdla. 

Obarvenou mýdlovou hmotu jsem vrátila zpět do ještě úplně neroztopené hmoty v prvním hrnci. Doba na úplné roztopení postačila k zatuhnutí zdobení "žilek" a rozmícháním barveného mýdla ve větším množství jsem docílila světlejšího odstínu téže barvy. Jakmile byla hmota roztopená, rychle jsem přidala D-panthenol, měsíček a esenci máty/bazalky zhruba v poměru 1/3. Pomocí stolní váhy jsem odvážila požadované množství do jednotlivých formiček.

Nezapomněla jsem posprejovat odstraňovačem bublinek před i po nalití mýdla do formiček. Na fotce je vidět, jak dobře odstraňovač bublinek funguje. Ty bublinky by na mýdle zůstaly, zatuhly a nevypadalo by to pěkně.

Potom už stačí jenom dostatečně dlouho počkat, dokud mýdélka nezatuhnou a odformovat je.

Já se ještě rozhodla pro dodatečné zdobení mýdel zlatou Micou. Postačil mi na to aplikátor z paletky očních stínů a trocha trpělivosti. Mojí mamce se líbí ta bez zdobení, manželovi ta druhá. A co vám?

Podobným způsobem jsem postupovala i u vytváření mýdla do silikonové formy s vílou. Pomocí injekční stříkačky jsem neprůhlednou hmotou vyplnila vílu a po zatuhnutí jsem zbytek vyplnila hmotou transparentní.

Složení vůně "Mandragory" - bergamot, citron, máta, badyán, zázvor, šalvěj, benzoe.

S výsledkem malinové víly nejsem úplně spokojená. Je mnohem hezčí použít větší kontrast barev, jako u mýdel níže. A vždy je lepší nepoužít na vrchní motiv tansparentní mýdlovou hmotu. Je přes ni totiž vidět spodní vrstva, která se nikdy nepodaří úplně hladká a to kazí výsledný dojem. A ještě jeden tip - pozor na skladování těch drahých silikonových forem. Lépší je asi skladovat v krabici s dostatkem prostoru kolem, protože po delší době skladování v nějakém mírně zdeformovaném tvaru, si tento tvar ponechají. Mně se tak po šesti letech všelijakého skladování po igelitových sáčcích zbortily a prohly boční hrany formičky s vílou.