L'Eau Papier (Diptyque)

01.07.2024

Tak dlouho jsem váhala mezi třemi parfémy - Comète (Chanel), Acne Studios (Frédéric Malle), New Look 2024 (Dior), až jsem se zamilovala do čtvrtého - L'Eau Papier od Diptyque.

Ze 101+ZZ jsem se dozvěděla, že vůně starých a nových knih se liší. Nové knihy voní především díky inkoustu, lepidlům a dalším chemikáliím potřebným k vzniku papíru. Staré svazky "vydávají sladký odér s tóny vanilkových květů a mandlí, za což může rozpad chemických sloučenin v papíru, jako je benzaldehyd, vanilin, ethylhexanol, toluen a ethylbenzen. Samotný papír sestává z celulózy a malého množství ligninu, stavební složky dřeva, v důsledku jejíž oxidace časem získává nažloutlou patinu." 

Nevím, zda-li se tímto zjištěním řídil parfumér Fabrice Pellegrin (tvůrce L'Eau Papier), ale spíš si myslím, že ne. "Vytvoření parfému pro Diptyque je jako psaní knihy. Musíte mít příběh, úvod, strukturu ... Pro L'Eau Papier jsem začal s jednou počáteční složkou - ... sezamem ve formě extraktu z pražených sezamových semínek. Toto je prvek překvapení. Vybral jsem si ho, aby evokoval neotřelou vůni inkoustu a dodal vůni jemnou chuť . Dále jsem pracoval s pižmovými tóny pro zvýšení smyslnosti. Poté jsem přidal květinové tóny - mimózu s jemnými pudrovými vlastnostmi, které doplňují jemný tón papíru. To, co vůni definuje, je jedinečnost akordů cereálií a inkoustu rozpuštěných ve sladkosti bílého pižma, jenž vytváří vůni papíru. Snažil jsem se zprostředkovat jemnou, citlivou interakci mezi inkoustem a papírem prostřednictvím předávkování pižmem." — Fabrice Pellegrin.

Vůně je inspirována papírem nejen jako materiálem, ale i papírem jako prostředkem pro umělecké vyjádření a tvorbu - papír jako spouštěč kreativity. Důležité v názvu parfému je však i slůvko "voda" (L'Eau). Není náhoda, že etikety Diptyque na flakonech mají tvar O, ten je totiž spojovacím prvkem kreativní historie značky - odkazuje na francouzské slůvko L'Eau, jež nese spousta perfémů Diptyque v názvu. Potom Vás nemůže překvapit, že i hra typograficky seřazených/rozházených písmen a rozmanité ilustrace na etiketách mají hlubší význam, který nám pomáhá rozklíčovat záměr parfuméra.

Etiketu znázorňující podstatu ingrediencí vytvořila grafička Alix Waline (vizuální umělkyně a designérka experimentující s uměním, grafikou, kresbou, nástěnnými malbami, tapetami a objektovým designem) pomocí abstraktních struktur černých tahů štětce. Bílé pižmo a rýžová pára - jako nepopsaný list papíru s jeho texturou, mimóza - pro zářivý dotek kreativity, světlá dřeva - odhalují podstatu vzniku papíru. 

Pro mne je L'Eau Papier uklidňující pižmovo dřevitá vůně. Cítím v ní i jemné aldehydy (nebo možná prášek na praní) a moc si užívám vůni seznamu a rýžové páry. Je jako čistý papír položený na lakovaném stolku z ebenového dřeva... někde v hlavě, jako akvarel, se vám rodí příběh/pohádka a vy se těšíte, až na ten papír načrtnete její první slova.


Zdroje:

https://www.stoplusjednicka.cz/vune-stranek-proc-nam-knihy-voni

https://www.fragrantica.com/news/Diptyque-L-Eau-Papier-17584.html

https://eau-papier.diptyqueparis.com/fr_fr