Jak na vyhlazení vrásek aneb terapie kosatcem

12.04.2017

Málokdo vrásky neřeší, někdo kvůli nim dokonce podstupuje plastické operace. Celý kosmetický průmysl je založený na tom, že chceme vypadat lépe, mladší a cítit se žádoucí. Díky tomu existuje proti vráskám spousta zaručeně fungujících preparátů. Vyzkoušely jste už nějaký? Třeba ten, o jehož úžasnosti nás v poslední době z obrazovky přesvědčuje Tereza Maxová? 

Jestli jste se po přečtení těchto řádků lekli, že Vám teď budu vnucovat osvědčené krémy proti vráskám, tak se nebojte. Je to jen můj trochu opožděný apríl. 

Taky jste si všimli, že tváře, do kterých se vepsala starost, stres, nebo dokonce zloba, jsou nehezké, ale tváře s vráskami od smíchu jsou krásné? Třeba já své vrásky od smíchu kolem očí mám moc ráda. Ale hnusné rýhy na čele od toho, jak se soustředím při práci, když se na mě valí další a další zakázky a já nestíhám termíny, tak ty opravdu nesnáším. A tak jsem se rozhodla s vráskami od starostí zatočit. Jak? No přece relaxační aromaterapií - kosatcem.

Pro relaxaci nenajdete vhodnější esenci než kosatec. Máme ji totiž spojenou s uklidňující vůní domova a čistoty. Ne náhodou, vždyť spousta aviváží, mýdel, pudrů a krémů voní právě po kosatci. A mezi současnými výrobci parfémů je snad nejvyužívanější složkou. I proto, že pomáhá zvýraznit vůni složek ostatních.

Původ a historie

Troufám si říct, že každý z nás nejspíš ví, jak kosatec vypadá. Nebo některý z jeho druhů. Bylo jich totiž popsáno skoro 300. Tyhle trvalky pochází z východních oblastí Středomoří. Přirozeně rostou třeba v Itálii. Právě přichází čas jejich květu, takže pokud máte chuť, můžete navštívit největší sbírky planých i kultivarů kosatců v arboretu Mendelovy univerzity v Brně, v Botanické zahradě hl. m. Prahy nebo v Botanické zahradě Chotobuz (součást Průhonického parku).

Na fotce níže s flakónem L´ange Noir je kosatec nízký a žlutý je kosatec písečný. O víkendu se mi je podařilo vyfotit na Svatém kopečku v Mikulově. Náhodou a k mé velké radosti. U nás na zahrádce se totiž ještě ani nevytáhly od země. No a řezané, které jsem koupila kvůli fotkám k článku, uschly, aniž by se rozvinuly. Fotky jsou z telefonu nic moc, ale já jsem nadmíru spokojená. Už jsem byla smířená s tím, že použiju jen květy umělé. :-)

Kosatce se nejspíš pěstovaly již před více než 7 000 lety, ale věrohodné zprávy o nich máme až z Egypta. Byly totiž jmenovány mezi válečnou kořistí, kterou ze syrských válek kolem roku 1950 př. n. l. přivezl faraon Thutmos. Samotní Egypťané považovali květy kosatců za oči nebes.

Botanický název rodu pochází z antického Řecka. Iris, rychlonohá a zlatokřídlá bohyně, byla milostnou doručovatelkou zpráv mezi Diem a Hérou a také převaděčkou ženských duší na místo věčného odpočinku. A právě této bohyni duhy byly pestrobarevné květy kosatců zasvěceny.

V raném středověku byly květy kosatců jedním ze symbolů panny Marie a heraldickým znakem franckých a později i francouzských králů. Fleur-de-lis totiž není lilie, jak se obecně traduje, ale i u nás rostoucí chráněný kosatec žlutý.

Užití

Kosatce byly a jsou pěstovány především jako rostliny okrasné, ale dříve jim byla také připisována magická síla. Listy a oddenky prý zaháněly zlé duchy. Dlouho se rovněž věřilo, že kosatec podporuje mužnou sílu. Kupodivu měla fungovat i pouhá jeho přítomnost v ložnici, takže se prášek ze sušených oddenků rozsypával na prostěradla. Sušené oddenky se používaly jako kousátka při prořezávání zubů malých dětí. Kuriózní užití měl v historii kosatec japonský. Ten se pěstoval v okolí hradů, protože vlhké a při poranění sliznaté rostliny jsou kluzké, a zpomalovaly postup útočících vojáků. Některé kosatce jsou léčivé a poskytují látky, jež usnadňují odkašlávání. Ale to, co nás zajímá nejvíce, je jejich využití v parfumářství.

Iris, Orris, kosatcové máslo, kořen kosatce, fialkový kořen

Máte stejně jako já nepořádek v názvosloví a pojmech? Pokusím se rychle shrnout, co jsem vypátrala.

Velké květy kosatce jsou sice nádherné, ale voní jen nenápadně. Vonná látka se získává z oddenků, dužnatých spodních částí stonků, které jsou zásobními orgány rostliny. Ty se schovávají pod zemí, takže jsou občas botanicky nesprávně označovány jako kořen. V obchodech s bylinkami jej můžete najít pod názvem radix iridis...latinsky radix=kořen. Díky jeho vůni, která je podobná vůni fialek, se mu říká též fialkový kořen.

Trvá to roky, než oddenek kosatce (nejčastěji odrůdy Iris germanica) doroste tak, že může vydat svůj drahocenný poklad - čistou vonnou esenci. Nasbírané oddenky se oloupou a na chladném a suchém místě suší, a to tři až pět let, aby jejich vůně správně dozrála. Přírodní olej se získává destilací párou prášku ze sušených oddenků. V pokojové teplotě olej tuhne do pasty smetanové barvy. Tato pasta, které se říká kosatcové máslo, je Orris konkrétum(concrète). Rozpuštěná pasta se výborně pojí s oleji a v kosmetickém průmyslu se používá jako ustalovač v aromatických receptech pro luxusní kosmetiku.

Máslo ovšem obsahuje vosky a tuky, které jsou nežádoucí pro další účelové použití. Pro jejich odstranění se směs rozmíchá v lihu, vymrazí, přefiltruje a dále se zpracuje na takzvaný Orris absolut (absolué).

Proces je to velmi dlouhý, a protože čas je drahý, je i výtažek z kosatce velmi drahý. Dokonce dražší, než růžový attar. Kilo kosatcového másla prý stojí 75 tisíc euro. Vůni kosatcových "kořenů" lze dnes napodobit samozřejmě i synteticky, ale v luxusních vůních se používá přírodní extrakt. Ten má tajemnou, lehce fialkovou sametovou pudrovou vůni s ovocným podtónem, kterou lze kombinovat s bylinnými, květinovými, dřevitými i gurmánskými složkami.

Iris Germanica - zdroj internet

"Květy březnových fialek vydávají vzácnou vůni pocházející od etherického oleje v nich uloženého, jejž však jest obtížné vyrobiti. Proto je pravý fialkový parfém neobyčejně drahý a vzácný, a tak zvané jemnější fialkové parfémy jsou většinou směsí různých jemných voňavek, levnější pak obyčejně přípravky z fialkového kořene.

Fialkový kořen, kosatec kořen - Radix iridis florentinae. Florentinský kosatec, Iris florentina, v Italii často divoce rostoucí, má plazivý oddenek potažený hnědou korou, kteráž však ještě v čerstvém stavu se z něho slupuje. Fialkový kořen přichází v obchodě v bělavých, někdy vidlicovitě rozvětvených kusech, na povrchu uzlovitých, ztlouští palce a délky prstu. Čerstvý voní příliš silně, při vysýchání pak vydává jemnou vůni, podobnou fialkám. Fialkový kořen má býti pokud možno čerstvý, vláčný, těžký, na lomu bílý, nikoliv žlutavý. Používá se k přípravě vonných prášků a k vázání jiných vonných látek."

Zdroj: Dr. Jar. Procházka, Voňavkářství a prostředky kosmetické, nakladatel I. L. Kober, Praha 1924

Zkoušecí mánie

Když se podíváte do složení vůní, ve většině kosatec naleznete. Ale mou snahou není popsat a katalogizovat všechny. Do výběru se mi dostaly především ty, které jsem poznala během mé zkoušecí mánie a ve kterých kosatec vnímám intenzivně a mám je ráda nebo mě něčím zaujaly. Druhou skupinu tvoří ty, které mají příslib kosatce v názvu - to znamená, že jejich název obsahuje Iris nebo Poudre.

Rozdělila jsem si je podle mého vnímání do několika kategorií a předem se omlouvám, že striktně nedodržuji klasické parfémové dělení na květinové, orientální, chypre atd., sama v tom mám trochu hokej. Vůní je opravdu hodně, a i když jsem se omezila jen na kratičké poznámky (přestože spousta z nich by si zasloužila obšírnější popis), bude to ještě dlouhé čtení. Takže doporučuji, běžte a uvařte si kafe. :-)

Kosatce lahodné


  • Dior Homme (2005) - Je pánská vůně, ale byla mým prvním seznámením s kosatcem lahodným v jeho rtěnkové podobě. Je krásně skloubený s kůží a ještě k tomu okořeněný kardamomem. Díky tomu teď budu napořád spoustu lahodných kosatcových vůní přirovnávat k této. Dior Homme byl v roce 2011 reformulován, a bohužel to bylo k jeho škodě.
  • Violet Blonde (Tom Ford) - Tohle je pro můj nos Dior Homme pro holky. Kosatcové máslo na jemném semiši se zelenou fialinkou v úvodu a jasmínem, který vůni dodává lehkost. Je stejně lahodný jako Dior Homme. Ne díky koření, to ve složení není (kromě pár zrnek pepře, které přidávají na výraznosti). Je to způsobené právě jemností kosatcového másla umně propleteného s nasládlým benzoinem.
  • Iris Ganache (Guerlain) - Kosatec a náplň do pralinek. Zní to velmi prostě. Ale tahle vůně je neopakovatelná. Nejen ztvárněním chladné podoby kosatce v teple působící gurmánské vůni, ale i projekcí a výdrží. Bohužel se již nevyrábí, a já pro ni pláču. A to proto, že jsem v roce 2007, kdy ji Thierry Wasser vydal, ještě o zákoutích parfémového světa neměla ani zdání, a nemohla si jí nasyslit pár flakonů.
  • Armani Privé - Iris Céladon (Armani) - Pokud vám chybí Iris Ganache, tak tenhle Armaniho seladón se zeleným víčkem by ji mohl trochu nahradit, protože kosatec a čokoláda jsou zde cítit velmi zřetelně. Světe div se, i tady se mi opět připomene Dior Homme, nejspíše díky kardamomu a maté. Vše je vmícháno do pižmového obláčku a celek na mě působí kosatcově sladce kořeněně.
  • L'Ange Noir (Givenchy) - Cítím bělavé mandle právě oloupané ze svých hnědých košilek. Jsou ještě teplé po koupeli v horké vodě. A prachový kosatec. Na začátku je to kosatcový průvan, ale postupně se prosazuje tonka a vše se umíchává do smetanového krému. Jakoby plastovou sladkost, která se ve vůni může objevit, přikládám nepatrnému mrkvovému tónu v kosatci.
  • L' Instant Magic (Guerlain) - Ležím v posteli v čerstvě povlečených peřinách vonících kosatcovou aviváží. Cumlám fialkové bonbónky a popíjím dětský bylinkový čaj na prdíky s citrónem a koukám na nějaký holčičí film, prostě pohodička. Tahle překrásná vůně se už rovněž nevyrábí. Ale přivoníte k flakonu, bude vám povědomá. Pokud pominu ty mandličky a bylinkový čaj s bergamotem, tak voní jako luxusní pleťový krém. A abych se trochu držela první části nadpisu tohoto článku - podobnou vůni jsem našla v jednom nejmenovaném krému proti vráskám.
  • Nude for Women (Bijan) - Složení slibuje podobnost s Iris Ganache, ale není tomu úplně tak. Vůni vnímám především jako bílé pižmo s přimíchaným kosatcovým máslem a bílou čokoládou. Ale květiny, nejspíš šeřík, z ní dělají vůni absolutně nejedlou. Něco na ní je, způsobuje závislost, a vy máte pocit, že se jí nutně musíte navonět.
  • Blv Notte (Bvlgari) - Velmi zvláštní podoba suché vůně kosatce s vodkou a hořkou čokoládou, která časem zkrémovatí.
  • Valentina Poudre (Valentino) - Je v této kategorii skoro bych řekla omylem. Dala jsem ji sem jenom proto, že mi hladkostí složek připomněla Iris Ganache. Kosatec ve složení je, ale za pudrovou nepřeslazenou sladkostí vůně bych ho nehledala. Už vzhled flakonu napovídá, co máte čekat. Vůně je tak pudrová, jako by k vám na námluvy přišla celá terakotová armáda. Výdrž má excelentní a díky tuberóze o sobě dává vědět i do prostoru, ale obtěžující pro okolí není.

Pereme - aviváž a mýdlo

  • Infusion d'Iris (Prada) - Když jsem s vůní prožila první den, cítila jsem se, jako bych celý den žehlila v kosatcovém prášku vyprané a naškrobené látkové plenky. Teď ji vnímám víc fialkově a pudrově dřevitě a občas z ní cítím i jemný krém. Ale díky tomu prvnímu dojmu mi vytvořila tuhle kategorii.
  • Infusion d'Iris Cèdre (Prada) - Je velmi podobná své sestře, jen s přidaným malinko nahořklým cedrem.
  • Eau Parfumée au Thé Bleu (Bvlgari) - V základu je velmi podobná Infusion d'Iris, ale pro mě má bonusy navíc. Tím je čaj oslazený fialkovým cukrem a lahodný bylinný tón. Výdrž je vážně parádní.
  • Autour de l'Iris (Orlane) - Opět budu přirovnávat k Infusion d'Iris. Je tu opět suchý kosatec, tentokrát úplně bez krému. Svěží začátek mi nejspíš díky zázvoru připomněl Mandragore (Annick Goutal).
  • Iris Grey (Frais Monde) - nevím, jak je to u parfémového oleje, ale toaletka mi voní jako Infusion d'Iris, ale je taková máslovitější. Líbí se mi moc i díky ceně. Má ovšem tristní výdrž.
  • Iris Poudre (Frederic Malle) - Konečně něco, co nebudu přirovnávat k první jmenované této kategorie. Je jiná a je boží. Ve svěžím mýdélku ukrytý sladký kosatec. Karafiát a aldehydy jako by zavzpomínaly na velké vůně minulosti a do přítomnosti nás přenesla pudrová vanilka.

Citrusy, bílé kytky a krém

  • Acqua Nobile Iris (Acqua di Parma) - Kosatec v této kategorii vnímám jako krém, který spíše jen dokresluje jinak bílo květinovou svěží vůni. Acqua Nobile Iris je pro mě pomerančový květ, citrón a grep. A pak fialka a hebounký krém.
  • Iris Nobile Eau de Parfum (Acqua di Parma) - Tady se přiznám, že jsem totálně mimo a nevím si rady. Na začátku to voní jako mech a kosatec, ale pak cítím jen pomerančový květ a ibišek, citrusy a hutný krém k tomu. Ale hlavně ibišek.
  • Hermèssence Iris Ukiyoé (Hermès) - Jemňounký pomerančový květ a mandarinka. Kosatec má být krémový, ale já ho vážně necítím. Nevím, možná už mám unavený nos.
  • Iris des Champs (Houbigant) - Úvodní hodně drsný a suchý kosatec brzy vmíchá kytky. Nejvýraznější je asi konvalinka. Vůně potom zmáslovatí a nakonec se stane krémovou. Složení slibovalo i dřevité tóny, ale těch jsem si věru nevšimla.

Irisy fialkové, jednoduché a lehké

  • Iris Prima (Penhaligon's) - Tahle kategorii mám pro velkou skupinu vůní květinových, vonících po fialkách, nebo jednodušších. V Iris Prima je kosatec něžný fialkový, doplněný o zelené fialkové lístky a jasmín. Je jako jemný tělový pudr pro vílu.
  • Iris (Yardley) - Trochu citrusy, "fialkový" kosateček, sušené fialkové lístky a vanilka. Pěkná růžová polívačka.
  • Insolence EdP (Guerlain) - Fialovo fialková, jak jen fialka může být. Fialka v sametové pudrové podobě, což je způsobeno vůní kosatce a tonkou. Z mé počáteční nelásky k této drzé vůni jsem právě dospěla k totálnímu okouzlení.
  • Secrets d'Essences - Iris Noir (Yves Rocher) - Když se zamyslím, možná mi trochu připomíná některé šatičky od Guerlaina. Pačuli, bergamot, tonka. Vůně není tolik sladce vlezlá, protože je ozvláštněná dřevitými a kořeněnými tóny.
  • Les Cascades de Rochas: Songe d'Iris (Rochas) - Pro mě voní jako nastrouhaná citronová kůra, prachový kosatec a jehličnatý les po dešti. A jako bonus krásný kosatcový flakon i krabička.
  • Misia (Chanel) - Vůně divadelního zákulisí - pudru a líčidel. Kosatec je suchý pudrový a rtěnka má vůni růže a fialek. Tonka dělá vůni uhlazenější a je cítit i nepatrný kožený tón, asi z nových baletních střevíčků.

             autor vitráže: alibi

  • Hiris (Hermès) - Je dřevitý suchý kosatec, který jde do pudrova, je mrkvový a nasládlý. Kromě kosatce je cítit neroli, růže a cedr.
  • Iris (Fragonard) - Jednoduchá vůně kosatce, zapamatovatelná snad jen díky obalu.
  • The Collector - Iris Violet (Alexandre.J) - Ovocně fialková nasládlá vůně s cedrovým základem.
  • DKNY Be Delicious City Blossom Avenue Iris (Donna Karan) - Působí na mě spíš jako cukrová vodní vůně (něco jako hruška nashi). Kosatec nikde. Můj šálek čaje to není.
  • Iris (L'Erbolario) - Jako jediná ode mě dostala palec dolů. S kosatcem podle mě nemá nic společného. Je jako vanilkově sladký puding z ylang-ylangu a musku. Ulpívající čpící děs.

Zeleň, dřevo, hlína a jiné podivnosti

  • N°19 Poudré (Chanel) - Krásná klasická vůně na denní nošení. V úvodu drhne zelení, aby mohla potom zesládnout pudrem. Vše v doprovodu chanelovských kytiček oslazených tonkou.
  • 28 La Pausa (Chanel) - Reálná vůně kosatce. Nejprve zemitá s nepatrnou stopou mrkvičky, potom svěže zelená květinová. Ale pořád vévodí prachový kosatec. Vezměte to nejlepší z N°19 Poudré a Bel Respira od Chanelu a umíte si vůni představit.
  • III-I L'Attesa (Masque) - Tahle vůně mi vyrazila dech. Kosatec, kosatec, vládce kosatců. Jeho drsná, dřevitá a zemitá poloha. Voní po kořeni kosatce, mechu a kůži. S ní potkáte chlapíka zarostlého, drsného, mužného. Podlomí se vám kolena, rozšíří zorničky a spadnou kalhotky .
  • Terre d'Iris (Miller Harris) - V mechu, jehličí a smůle vyválený citron ozdobený snítkou šalvěje a pomerančovým kvítkem, který se mávnutím proutku promění na krém tuhý jako stará Nivea.
  • Iris Nazarena (Aedes de Venustas) - Tohle je pro mě podivnost a může za to jistě chemie mé kůže. U zkoušení jsem si vzpomněla na jednu epizodu z tučňáka Pingu. Nechutnalo mu jídlo. Ale aby byla maminka spokojená, že má snězeno, a on mohl za kamarády ven, vyhodil obsah svého talířku do aktovky. Iris Nazarena mi totiž voní, jako když nadrobno posekáte kosatec, smícháte s čerstvě udušenou mrkví a nevědouce si rady, co dělat dál, vyklopíte směs do kožené brašny.

Sorry jako :-)

Jestli se Vám zdá, že jsem tady vychvalovala vůně, které Vám zrovna nevoní, a jiné opravdu pěkné opomíjela, je to možné. Každý z nás upřednostňuje jiné vyznění kosatce. Někomu vyhovuje jeho poloha drsná a zemitá, někomu zas jemná a krémová. A kromě toho je naše vnímání vůní s kosatcem velmi různé. Pro ilustraci i pobavení připojuji pár diskuzních příspěvků.

SAFFY ...Můžu poprosit o popis vůně L'Ange Noir (Givenchy)? Našla jsem dvě poměrně rozdílné recenze.
WIOLKA ...Pro mě to byla to láska na první přivonění, ale kamarádka mi řekla, že voní jako zatuchlé špatně vymáchané prádlo.
JITKA77 ...Mě nesedla. Je to dost specifická vůně. Já jsem tam měla plastelínu.
MMAAT ...Můj stručný popis je mandlovo-kosatcový pudr. Líbí se mi.
MISHA17 ...Já tam mám zatuchnuté mandle s vlhkou hlínou, kosatec a púder nikde.
MAGNOLIE1 ...Kromě prachového mandlového kosatce cítím i trochu novotu vnitřku auta, ale v pozitivním smyslu slova.
AROME RENET ...Mokrá zem. Nakypřená hlína a v ní mrkev s pořádně šťavnatou natí. Sorry jako, ale mandle nikde.

A proto radím dopřát si to potěšení a vyzkoušet vše na vlastní kůži. Třeba Vám potom i nějaká ta vráska opravdu zmizí. A jestli ne, tak sorry jako