Kintsugi (Masque Milano)

16.09.2019

Letošní novinka II - IV Kintsugi od italské značky niche parfémů Masque Milano (k dostání v brněnském butiku Vavavoom)  je čtvrtou scénou ve druhém aktu jejich pomyslného divadelního představení. Aktu zasvěcenému "vnitřním monologům, emocím, hlubokým myšlenkám a sebereflexím ... světlu a stínům lidské povahy". 

"Jaro je tu. Svěží vzduch přináší energii, probouzí ze zimní netečnosti. Pod magnóliovým keřem opravuje hrnčíř rozbitou vázu prastarou technikou Kintsukuroi. Zahrada je klidná, štěbetající ptáci jej neruší v díle, jsou součástí scény. Mistr nechtěl přijít o starou vázu. Řekl: "Je užitečná - ač rozbitá, není ještě beznadějně ztracená". Vedle růžového keře na zdi je do staré kamenné desky vytesáno: "Opatruj prostotu a stáří, miluj je. Nezakrývej jizvy, ukaž je s hrdostí světu."

https://www.pronaladu.cz/kintsugi-krasa-ukryta-v-jizvach "Japonské umění kintsugi pomáhá zásadním způsobem změnit svůj přístup k vlastním jizvám a šrámům... Kintsugi je umění restaurace keramických výrobků. Rozbité nádoby jsou slepovány, přičemž praskliny nejsou maskovány, naopak, každá je pečlivě zdůrazněna speciálním tmelem smíchaným se zlatým, stříbrným nebo platinovým prachem. Filosofickým základem tohoto přístupu k rozbitým věcem je myšlenka, že nepatří na smetiště. Je třeba je opravit a zdůraznit přitom, že historie předmětu nesmí být zapomenuta... Umění kintsugi se objevilo v 15. století za vlády šóguna Ašikagy Jošimasy. Podle jedné z verzí šógun jednou nešťastnou náhodou rozbil svůj oblíbený čajový šálek. Přikázal opravit ho a poslal ho za tím účelem do Číny. Čínští mistři šálek opravili a vrátili šógunovi, ukázalo se však, že úlomky slepili velkými, hrubými spoji. Jošimasa nebyl s jejich prací spokojen a přikázal japonským mistrům najít estetičtější způsob, kterým by šálku vrátili jeho původní vzhled. Mistři dokázali střepy nejenom spojit, ale změnili původně obyčejný kousek nádobí ve vysoce umělecký předmět."

technika Kintsugi
technika Kintsugi
  • Složení:
  • Hlava: bergamot, čínská magnólie, ambra
  • Srdce: zlatý semiš, růže z Grasse absolut, list fialky absolut
  • Základ: siamský benzoin, list maliníku absolut, pačuli, vanilka absolut 

Úvodní tóny Kintsugi patří živé magnólii, která je osvěžena notnou dávkou bergamotu a působí čerstvě, jako obtěžkána kapkami rosy. Velmi brzy vstoupí na scénu vůně vlhkého jílu, zřejmě kombinace pačuli a fialkových lístků. Do zemitosti se vkrádá jakýsi sladko slaný kovově umělý tón, který může evokovat zlaté žilkování Kintsugi (osobně ho připisuji květu fialky), někomu však může být v kombinaci s vlhkostí nepříjemný. Květiny - magnólie, jemná růže a snad i ve složení nezmiňovaná fialka - nejprve navozují jarní atmosféru, později se usadí do ženštější podoby rtěnky (nebo spíše tekutého pudru), kterou doplňuje vůně dřevitých stonků růží (a listí maliníku) a jistá lehce pryskyřičná sladkost. Dcera v pozdější umdlévající fázi popsala vůni jako koženou, semišovou. 

Parfém je spíše intimní, nejde příliš do prostoru. V kanceláři ani divadle tak nebude nikoho obtěžovat. Tato květinová chypre je velmi křehká, ženská, hodí se podle mne k jarnímu počasí a chladnějším letním dnům, nebo slunečnému podzimu.

Když jsme před časem s mužem dokončili stavbu mé vysněné koupelny, vyzdobila jsem si ji mimo jiné keramickou soškou kočky, kterou jsme kdysi dávno koupili v galerii, kde muž vystavoval své první práce. Jednou jsem přišla domů a sošku našla rozbitou na dva kusy. Dcera se omlouvala, netrpělivě manipulovala se šňůrou fénu a figurku shodila na zem. Dostala ode mne příšerně vynadáno. A když jsem figurku slepovala, obrečela jsem to. Už nikdy ta pro mně jedinečná soška nebude pěkná jako dřív, jizva bude patrná navždy. Teď po pár měsících jsem si zvykla, a prasklina i s puberťáckou neopatrností mé dcerky se stala součástí sošky. Jen jsem ještě nedošla do bodu, že bych prasklinu v duchu filozofie Kintsugi zvýrazňovala zlatem. K tomu musím teprve dospět. Třeba mi v tom pomůže keř magnolie, který jsem dostala od dcerky a muže k narozeninám.