Joanne Lesley Malone

05.03.2018

Jako dárek jsem dostala odstřik vůně Tuberose od Jo Malone a hodně se mi líbila, byla čistá a medová. Vůni tuberózy nosit neumím, ale nalákalo mě to na prozkoumání dalších počinů této značky. Po vyzkoušení vůní musím konstatovat, že více než parfémy samotné, mě zaujal příběh zakladatelky značky :-)

Joanne Lesley Malone

Britka Joanne Lesley Malone se narodila v roce 1963 v Kentu. Jako dítě měla těžkou dyslexi a opustila školu bez jakékoliv kvalifikace. Živila se jako květinářka a po večerech si přivydělávala jako kosmetička. V roce 1988 začala s podomácku vyráběnými krémy a s portfoliem 12 stálých klientů koketovat s kosmetickým průmyslem. O pět let později se naučila vytvářet vlastní originální parfémy. Lásku k nim prý v sobě objevila již v raném dětství, kdy vyráběla vůně z květin a nastrouhaného mýdla.

V roce 1994 si Joanne otevřela první butik Jo Malone v Londýně, kde nabízela své parfémy, voňavou kosmetiku a domácí vůně. Parfémy s transparentními názvy a jednoduchými složením, které je možné vrstvit a díky jejich kombinacím vytvářet svůj osobitý styl. Ale jsou natolik sofistikované, že mohou být nošeny i samostatně. Rovněž se staly velmi populárními její vonné svíčky. Butik byl tak úspěšný, že její manžel Gary se vzdal své profese a začal řídit podnikání.

V roce 1999 padla značka Jo Malone London do hledáčku společnosti Estée Lauder. Díky tomu, že ji Joanne prodala tomuto gigantovi, se podařilo Jo Malone rozšířit do celého světa. Jako tvůrčí ředitelka potom pracovala ve firmě v plném pracovním nasazení. Ovšem v roce 2003 jí byla diagnostikována agresivní forma rakoviny prsu. Přestože se vrátila po léčbě zdravá, zdravě se zapojit do stejného kolotoče tvorby, marketingu a prodeje se jí nedařilo. Vnitřně byla nespokojená a tak se s mužem dohodli značku Jo Malone London v roce 2006 prodat společnosti Estée Lauder.

Smlouva o prodeji obsahovala i klausuli "lock-out", která v praxi znamenala, že v parfémové oblasti nemůže Joanne pracovat po následujících pět let. Přemýšlela, zda toho jednou nebude litovat... a litovala mnohokrát. Najednou neměla pro svou energii využití. Přehodnocovala různé možnost zaplnění pocitu prázdnoty jiným podnikáním. "Smutná pravda je, že všechno, co jsem chtěla dělat, byly vůně, ale já jsem se vyřadila ze hry."

Rok 2011 byl mezník, kdy platnost klausule "lock out" vypršela. Návrat k vůním byl možný, ale její smysly nefungovaly tak, jak by si přála. A tak svůj čich znovu trénovala. Až když ucítila déšť, dříve než začalo pršet, byla si jistá, že už je vše v pořádku. Bylo jí 48 let a ona se pod jménem Jo Loves, které vymyslel její syn, vrátila do hry. Následující období bylo časem přehodnocování. "Opravdu to chci? Mám dost sil na druhý začátek?" Prodeje nakonec začaly stoupat. Joanne jako Jo Loves otevřela obchod na Elizabeth Street a v 2016 uzavřela smlouvu s Net-a-Porter, online luxusním obchodem, který distribuuje zboží do více než 180 zemí.

"Všechno bylo tvrdší, než jsem si možná představovala, ale moje vášeň pro vůně mi dávala motivaci každý den."

Moje zkoušení 

A co můžu říci já o zkoušených vůních Jo Malone? Voní všechny přesně tak, jak se jmenují. Jsou v názvu ostružiny? Voní jako ostružiny. Je psaný kardamom? Najdete ho tam. Takže pokud máte nějakou oblíbenou parfémovou složku, určitě vyzkoušejte parfém s její vůní. Já zkoušela následující a jsou seřazeny v pořadí od (pro můj nos) nejlepšího po nejhorší.

Tuberose Jo Malone (1991)

složení:

HLAVA: pomerančový květ

SRDCE: jasmín, broskev, tuberóza

ZÁKLAD: větvičník, santal

Blackberry & Bay Jo Malone (2012)

složení: ostružiny, grapefruit, vavřín, květiny, vetiver, cedr

English Oak & Redcurrant Jo Malone (2017)

složení:

HLAVA: červený rybíz

SRDCE: růže

ZÁKLAD: pražený dub

Myrrh & Tonka Jo Malone (2017)

složení:

HLAVA: levandule

SRDCE: namibijská myrha

ZÁKLAD: tonka, mandle, vanilka

Mimosa & Cardamom Jo Malone (2015)

složení: kardamom, mimóza, tonka, santalové dřevo, otočník, damašská růže

https://www.jomalone.com/products/3805/fragrance-combiningtm#

https://www.dailymail.co.uk/news/article-3797451/I-sold-identity-sake-son-biggest-mistake-life-Perfume-guru-JO-MALONE-reveals-awful-moment-knew-d-start-again.html

https://www.joloves.com