Himalájská mýdla

15.02.2022

Na https://www.himalife.cz jsem už párkrát nakupovala oblečení. Mě ty pestré potisky mandal a široké volné kalhoty prostě baví :-) Na e-shopu postupně rozšiřují sortiment, a tak jsem tam objevila Himalájská mýdla. Vyrábí je rodinná mýdlárna pana Sanjeeva v Káthmandu. Ručně, podle tradičních rodinných receptur metodou "za studena", na čistě přírodní bázi bez chemických přísad a barviv s přírodními esenciálními oleji a netestují na zvířatech. Zvědavost mi nedala a s posledními kalhotami Lanai ke mně zamířily i čtyři voňavé kousky zabalené v ručně vyráběném papíru Lokta (papír se ve velkém množství druhů vyrábí v Nepálu z kůry keře Daphne cannabina/papyracea rostoucím v Himalájích a je proslulý pro svou atraktivní texturu, vysokou kvalitu a odolnost).

Vybírala jsem taková mýdla, kde mne nalákalo složení.

Kozí mléko

Složení: máslo ze semen Chiuri, kokosový olej, ricinový olej, pramenitá voda z Himalájí, sacharóza, sezamový olej, hořčičný olej, meruňkový olej, neemový olej, mandlový olej, med, včelí vosk, kozí mléko, esenciální oleje levandulový, vanilkový olej, citronová tráva a rozmarýn

Jačí mléko

Složení: máslo ze semen Chiuri, kokosový olej, ricinový olej, pramenitá voda z Himalájí, sacharóza, sezamový olej, hořčičný olej, meruňkový olej, lněný olej, horský med, olivový olej, jačí mléko, esenciální oleje levandulový, jalovcový, rozmarýnový a citronová tráva

Zahradní květiny

Složení: máslo ze semen Chiuri, kokosový olej, ricinový olej, pramenitá voda z Himalájí, sacharóza, slunečnicový olej, neemový olej, sezamový olej, palmojádrový olej, himalájská sůl, zahradní bylinky, esenciální oleje jasmínový a citronová tráva

Dobrá Karma

Složení: máslo ze semen Chiuri, kokosový olej, ricinový olej, pramenitá voda z Himalájí, sacharóza, slunečnicový olej, neemový olej, olivový olej, kurkuma, esenciální oleje levandulový, kadidlový, jalovcový, myrhový a bazalkový

Výběr esenciálních olejů je jako pro mne na zakázku vytvořený. A samozřejmě mne zaujalo ve složení přidané mléko - jačí a kozí. Jačí mléko je velmi bohaté na extrakty himálajských bylin a pomáhá prý proti stárnutí pleti, kozí mléko je vhodné i pro problematickou a citlivou pleť, kterou hydratuje. Složení olejů a másel mne zase nalákalo svou bohatostí, a protože jsem o některých z nich ani neslyšela, tak jsem si něco málo vyhledala.

Neemový (Nimbový) olej je vhodný pro mastnou a problematickou pleť, je antibakteriální a podporuje přirozenou regeneraci. Získává se ze semen stálezeleného tropického stromu Azadirachta indica metodou extrakce za studena. Je hojně využívaný v Ajurvédě. Má specifickou nepříjemnou vůni, proto je nutné jej používat v menším množství, kombinovat s jinými rostlinnými oleji a parfémovat.

Máslo ze semen Chiuri se vyrábí lisováním ze semen listnatého stromu Bassia Butyracea rostoucím v Nepálu na strmých úbočích skal (lidově nazývaný "máslový strom"). Z plodů se vařením získává tekutá alternativa cukru, máslo vylisované ze semen a následně pročištěné se používá jak při vaření, tak v kosmetice jako exotická alternativa bambuckého, nebo kakaového másla.

Mýdlo "Jačí mléko" a "Kozí mléko" voní svěže bylinně. U "Kozího mléka" je možná trochu cítit ten nimbový olej, stejně tak v "Zahradních květinách" se k bylinkám s jasmínem nějaký ten brouček (rozuměj živočišnější vůně) taky přimíchal. "Dobrá karma" díky kurkumě získala tmavě hnědou barvu a myslím, že kurkuma ovlivnila i její myrhovou vůni. Mýdla jsou tvrdší a mají příjemnou jemnou pěnu. Malou koupelnu příjemně provoní. Jsem spokojená. 

P.S. Sušené jačí mléko asi u nás nekoupíš, ale kozí ano, tak si myslím, že mám inspiraci pro mé další mýdlové tvoření ;-)