Designová mýdla

30.11.2019

Dnes se budu věnovat vytváření vzorů v krájených glycerinových mýdlech z licích mýdlových hmot. Mýdla vyrobená ve dlouhých formách mají totiž tu výhodu, že jim můžete vytvořit rozmanitější design. 

Fantazii se meze nekladou... vlastně trochu ano, omezuje nás gravitace :-) Licí hmoty jsou po roztopení tekuté jako sirup, takže můžete pro vytváření obrazců využívat pouze vrstvení, tvaru forem a vkládání.    

Suroviny jsem koupila na: https://www.mydlovysvet.cz/cs  

Dnes se budu věnovat tipům, jak dosáhnout kýženého vzhledu. Ostatní viz podrobný tutoriál https://alibi-notes.webnode.cz/l/navod-na-vyrobu-glycerinoveho-mydla. U vrstvených mýdel je důležité trpělivě vyčkat na zatuhnutí vrstev a správně používat odstraňovač bublinek.

Zalíbilo se mi, jaké různé barvy a průhlednost mají mýdlové hmoty podle obsahu složek. Mýdlový základ s bambuckým máslem je neprůhledný bílý, s olivovým olejem transparentní, mrkvový olej dodá základu žlutou barvu, černé mýdlo z Ghany zase nahnědlou a med jak jinak než medovou. Rozhodla jsem se tedy k letošním Vánocům vytvořit mýdla bez přidaných barviv ovšem plné pleti prospěšných látek. Použila jsem vyjmenované základy, které jsem vylepšila přidáním E-vitamínu, D-Panthenolu, Aloe Vera, extrakty z měsíčku a rakytníku.

Nejprve jsem v dlouhé formě postupným vrstvením přirozeně barevných mýdlových základů vytvořila mýdlový kvádr nižší, než bude výsledná velikost mýdla. Kvádr jsem vytáhla z formy a rozdělila podélně na dvě části nestejně veliké. Do forem jsem potom nalila první vrstvu základu bílého a po zatuhnutí jsem na ni položila předvyrobené středy dobře nasprejované odstraňovačem bublinek.

Tip: pozor na vodorovnost povrchu, na kterém mýdlová forma při tuhnutí stojí, závisí na tom výsledná rovnoměrnost vrstev.

V případě mýdla vpravo už pak stačilo v dalším kroku najednou zalít bílým mýdlovým základem do výšky celého mýdla. V případě mýdla vlevo se zalévalo postupně - ještě na třikrát. 

vlevo: předvyrobený střed mimo formu; vpravo: forma po zalití předvyrobeného středu
vlevo: předvyrobený střed mimo formu; vpravo: forma po zalití předvyrobeného středu

Do předvyrobeného barevného kvádru jsem nepřidávala žádnou vůni. Mýdlo vpravo (s větším středem) jsem vytvořila bez parfemce. Mýdlové základy mají jemnou přirozenou velmi příjemnou vůni a měsíček lékařský také. 

Do mýdla vlevo jsem přidala mou vůni "Medové pohlazení", kterou jsem namíchala z medu, heřmánku, bergamotu, fialky, cedru a maliny. Je třeba dopředu počítat s tím, že parfému musí být přidáno více, aby byla kompenzována absence vůně v předvyrobeném vkládaném kousku mýdla.

Medové pohlazení
Medové pohlazení

U dalších dvou mýdel s terčem uprostřed jsem zvolila moje namíchané směsi vůní "S láskou kořeněné" (ve kterém jsou silice hřebíčku, skořice, badyánu, vanilky, santalu a růže) a "Pusa od povidel" (se švestkou, badyánem a skořicí).

S láskou kořeněné
S láskou kořeněné

Nejprve je potřeba vyrobit si středový mýdlový váleček. To vyžaduje trochu koumání a šikovnosti. (Tedy pokud si nekoupíte plastovou formu válečku na Wishi :-)

Já jsem použila papírovou roli, na které kupuji celofán. Tu jsem vyložila pečícím papírem, pojistila lepící páskou a potravinovou fólií. Na vylití jsem použila mýdlový základ s africkým černým mýdlem. Je zapotřebí počítat s odpadem - něco mýdla vyteče přes spoje, u dna se do mýdla zamotá papír a u vrcholu se mýdlo smrskne. Po odformování jsem váleček na obou koncích zkrátila přesně na délku dlouhé formy.

papírová forma shora a mýdlový váleček po odformování
papírová forma shora a mýdlový váleček po odformování

U mýdla vpravo jsem nejprve vylila vrstvu mýdla s mrkvovým olejem, až zatuhla, položila jsem na ni váleček s africkým černým mýdlem a v druhém kroku dolila zbytek. Jak je vidět na fotografii, u průhledných a průsvitných mýdlových hmot je spojení vrstev znát. U bílé neprůhledné hmoty by spojovací linka nebyla tolik patrná.

U mýdla vlevo se mi podařilo váleček vzpříčit mezi okraje formy, takže držel v prostoru, a bylo možné jej mýdlovou hmotou s konopným olejem obtéci v jednom kroku.

Baví mě, že dopředu nikdy nevím, jestli se bude mýdlo po nakrájení shodovat s mou představou o něm, takže je v mém tvoření i trocha dobrodružství :-) 

Suroviny jsem koupila na: https://www.mydlovysvet.cz/cs