Boj o krásu
13.04.2025
Kniha Boj o krásu (A Beautiful Rival, autorka Gill Paul) pojednává o rivalitě mezi Elizabeth Arden a Helenou Rubinstein - dvěma podnikatelkami, které v první polovině 20. století budovaly svá kosmetická impéria v New Yorku velmi blízko sebe a přesto se prý nikdy nesetkaly. Jejich soupeření bylo veřejné a zahrnovalo nejenom konkurenční předhánění a rozšiřování pomluv, ale i špionáž, kopírování inovací, reklam a přetahování zaměstnanců. Zatímco Helena Rubinstein se soustředila na vědecký přístup, Elizabeth Arden zdůrazňovala luxus a eleganci. Luxusní balení kosmetiky Arden ocenila i Helena svou kousavou poznámkou: „S jejím balením a mým produktem bychom mohly ovládnout svět."

Kniha se věnuje i osobnímu životu obou dam. Přestože byly každá úplně jiná a pocházely z odlišného prostředí (Elizabeth z Kanady a Helena byla polská Židovka), jejich osudy mají hodně společného. Pocházely ze skrovných poměrů, ale skrývaly to. Pečlivě budovaly svůj elegantní mediální obraz odlišný od skutečnosti, jedna mlžila o věku, druhá o vzdělání. Byly perfekcionistky a toužily mít vše pod kontrolou, co ale kontrolovat neuměly, byly partnerské vztahy. A obě vybudovaly kosmetická impéria z ničeho v době, kdy kosmetika byla považována za tabu a ženy neměly volební právo. Jejich soupeření nakonec neovlivnilo jen kosmetický průmysl, ale také postavení žen ve společnosti. Obě se staly symboly ženské emancipace a ženského podnikatelského úspěchu v době, kdy to nebylo běžné.
Knížka je čtivá - "zhltla" jsem ji během minulého víkendu. Musím přiznat, že jsem se neubránila nadržovat jedné z hlavních protagonistek. Moc by mě zajímalo, komu jste stranili vy?
Tématu rivality obou dam se věnuje také dokumentární film z roku 2007 The Powder & the Glory (Ann Carol Grossman, Arnie Reisman) a kniha War Paint (Linda Woodhead). Ale narozdíl od Boje o krásu, který je je beletrizovaným zpracováním se zdramatizovaným příběhem, War Paint je podrobná historická dokumentace skutečných událostí. Podle War Paint vznikl dokonce úspěšný Broadwayský muzikál.

Prostředí v kosmetickém odvětví se začalo měnit v době Velké hospodářské krize ve 30. letech. A vše se zkomplikovalo ještě rostoucí konkurencí (zejména od značek jako Revlon a Coty). Zatímco Rubinstein zůstala v ranku "extra luxusní kosmetika", Arden se vydala cestou masového trhu. Díky této strategii si určitě vybavíte alespoň jeden z nejznámějších parfémů Elizabeth Arden - Red Door, 5th Avenue, nebo Green Tea. Zatímco první dva květinové nejsou můj šálek... čaje... "Zelený čaj" ano 😀 Je to svěží citrusově aromatický parfém s tóny citrónu, máty, jasmínu a zeleného čaje.

PS: od Elizabeth Arden je oblíbená klasická květinová ženská vůně s lípou a krémovým šeříkem (1996). Jméno dostala po slavné Newyorské ulici, na které roku 1910 Elizabeth (vlastním jménem Florence Nightingale Graham) otevřela svůj první salón krásy s ikonickými červenými dveřmi (podle nichž je pojmenovaný další devadesátková květinovka - parfém Red Door). Flakon 5th-Avenue je inspirovaný panoramatem Manhattanu.
Maminka se zotavuje po operaci kyčle v lázních a tento flakón patří její spolubydlící Marušce - proto to zvláštní pozadí ve stylu #whatyouseewhatisee
