Výroba mýdla je alchymie

23.10.2019

To, že je výroba mýdla velkou alchymií, může potvrdit Eva Budinská - Evik alias Moderná alchymistka. Spolu s Katarínou Hrivňákovou založily firmu Alchemix laboratory, která kromě jiného pořádá kurzy výroby mýdel a kosmetiky. Jednoho takového kurzu, jež se zabýval výrobou mýdel z rostlinných olejů metodou za studena, jsem se tuto neděli zúčastnila.

moje hand made mýdlo s citronovou trávou a levandulí barvené paprikou
moje hand made mýdlo s citronovou trávou a levandulí barvené paprikou

Vytváření glycerinových mýdel z licích hmot mám ráda, ale chtěla jsem do problematiky domácí výroby mýdla zabřednout víc. Nejprve jsem poprosila kamarádku Leu, aby mi metodu za studena (při které se oleje mísí s hydroxidem sodným), ukázala. Jedno odpoledne si na mě udělala čas a já jí mohla koukat pod ruce, když "vařila" mýdlo s hedvábím podle receptu Moderné alchymistky

kniha Evy Budinské
kniha Evy Budinské

Tehdy jsem se poprvé dozvěděla o Evik, a vzápětí jsem si koupila její fantastickou knížku, jež je výsledkem její vášně a experimentátorství, a ve které laik i pokročilý nalezne srozumitelně popsány principy a postupy výroby. Po jejím prostudování dokáže nejenom zopakovat recepty v ní obsažené, ale vytvářet vlastní, a nezalekne se případných potíží, protože i na ně zde nalezne řešení. 

před výrobou je třeba mít vše připravené a navážené podle receptu
před výrobou je třeba mít vše připravené a navážené podle receptu

Tedy dokáže, pokud se nebojí :-) Načteného jsem měla dost, i praktickou ukázku za sebou, přesto mi obavy z chemikálií, které se při výrobě touto metodou používají, nedovolily pustit se do díla sama. Vlastně to byl pravý důvod, proč jsem se do kurzu přihlásila. 

NaOH se nasype do vody, rozpustí, páry jsou odváděny digestoří, roztok je horký. Čeká se, až roztok zprůhlední a pak se chladí
NaOH se nasype do vody, rozpustí, páry jsou odváděny digestoří, roztok je horký. Čeká se, až roztok zprůhlední a pak se chladí

Mé obavy byly jistě na místě. Důležitou součástí kurzu bylo vysvětlení bezpečnostních pokynů a používání ochranných pomůcek. Aby nás Evik zbavila strachu, zažertovala, že se o nás nováčky nebojí, protože právě ten zdravý respekt, který už ostříleným matadorům chybí, nás ochrání.

roztok se lije do ohřátých olejů a másel, případné nečistoty je někdy nutné přecedit přes sítko
roztok se lije do ohřátých olejů a másel, případné nečistoty je někdy nutné přecedit přes sítko

Nejprve nám Evik řekla něco z historie a krátce z teorie. Pak jsme se přesunuly do výrobny, každý nafasoval svoje pomůcky a podle receptu pro začátečníky si nachystal suroviny. Evik nám názorně předvedla proces na svém mýdle, a potom už jsme tvořily samy za jejího dohledu. Bylo nás šest ženských, takže otázek na Evik pršelo spousta :-)

promísení někdy stačí pouze ruční
promísení někdy stačí pouze ruční
při vymixování hmoty "do stopy" je vhodné nakloněním mixéru odstranit bubliny vzduchu
při vymixování hmoty "do stopy" je vhodné nakloněním mixéru odstranit bubliny vzduchu
probarvené směsi mýdla se nalijí do formy, nejlépe dřevěné, která se dá zakrýt, protože dřevo dobře drží teplo
probarvené směsi mýdla se nalijí do formy, nejlépe dřevěné, která se dá zakrýt, protože dřevo dobře drží teplo
technik zdobení mýdla je na internetu nepřeberně
technik zdobení mýdla je na internetu nepřeberně

Když byly všechny naše mýdélka ve formách a čekalo se na "fázi gelu", vrátily jsme se zpět k teorii, až nám všem z toho praskaly hlavy :-) Pro odlehčení jsme si pak prohlédly všemožné formy a kráječe na mýdlo, podařené i nepodařené mydlářské výrobky. A taky si vyzkoušely, jak které mýdlo (rozuměj z kterého oleje vyrobené) mydlí. Evik říkala, že její nejoblíbenější je z avokádového oleje, mně se moc dobře mydlilo s olivovým.

co se pokazilo? mýdlo, do kterého bylo přidáno příliš tekutin se po vyzrání smrsklo
co se pokazilo? mýdlo, do kterého bylo přidáno příliš tekutin se po vyzrání smrsklo
mýdla s krajkou se vyrábí pomocí forem na zdobení dortů
mýdla s krajkou se vyrábí pomocí forem na zdobení dortů

Potom jsme k urychlení procesu daly naše mýdlové kostky prohřát do trouby a následně zchladit do mrazáku, aby se mýdlo dalo krájet a zdobit. Začínaly jsme o půl desáté a teprve k sedmé hodině večer bylo vše hotovo a uklizeno. Byl to dlouhý den. A co jsem si z něj odnesla (kromě šesti kousků mýdla ovoněného citronovou trávou a levandulí a obarveného paprikou)? Vědomí, že nejlepší je zkušenost na vlastni kůži; že když se něco pokazí, tak je vše možné opravit, jen je třeba trpělivosti; a že tahle alchymie musí člověka bavit. A Evik očividně baví :-)

výsledek mého snažení :-)
výsledek mého snažení :-)

P.S.

koho zajímá výroba domácí kosmetiky, může navštívit i kurz Alchemix laboratory:

https://alibi-notes.webnode.cz/l/alchemix-laboratory