Rima XI (Carner Barcelona)

19.12.2016

Vůně je inspirovaná verši básně Rým XI španělského básníka Gustavo Adolfo Bécquera. Sbírku Sloky psal v letech 1858 - 61 své lásce Julii Espínové, kterou platonicky a nevyslyšeně miloval.

Rima XI ("Rým XI")

Já jsem rozdychtěná, jsem tmavovláska,/ já jsem věčný symbol ženy vášnivé./ Touhou po rozkoších kypí moje láska./ To mne stále hledáš?/ - Ne, ne, tebe ne.

Já mám čelo bledé, já mám copy zlaté,/ já ti nekonečné štěstí mohu dát./ Já mám pokladnice něhy vrchovaté./ To mne stále voláš?/- Tebe nevolám.

Já jsem sen, jsem prázdný, neskutečný přelud/ ze světla a mlhy, pustá chiméra./ Nemám tělo k duši, nemám duši k tělu,/ nemohu tě líbat./- Ty přijď a buď má!

...Píšou, že nás okouzlí mystickou a smyslnou vůní s ničivou mocí skrytou pod vyzařující nevinností, uchvátí a přiměje na ni nikdy nezapomenout.

Hmm. Nějak se s tím pompézním popisem neumím popasovat. Ve vůni je cítit především hřejivá vanilka. A pak spoustu koření, které ji dělají opravdu zajímavou. Z nich nejvíce vnímám kardamom, ale když se lépe zaposlouchám, tak pro mě více vyčnívají třeba i skořice a máta. A "zaposlouchám" říkám záměrně proto, že je to opravdový koncert složek, které se proplétají v takové harmonii, že vytáhnout jen jednu z nich je velmi těžké. Vůně není sladká prvoplánově jako laskomina, spíše je nasládlá jako vzácné dřevo, nebo lahodná jako neslazený mátový čaj. Na zimní období je určitě ideální díky té hřejivosti, ale už se těším, co se mnou provede zkouška v letním povětří.