Oeillet Bengale (Aedes de Venustas)

02.07.2018

Při přečtení názvu vůně Oeillet Bengale od Aedes de Venustas moje první asociace patřila bengálskému ohni - pyrotechnické směsi do ohňostrojů. Ale z flakónu jsem nic výbušného necítila. Reklamní popisky mi poskytly vodítko - prý mám ve vůni nalézt "čínskou růži, která se touží stát karafiátem" takovou, která "si hrála s ohněm".

Doplnila jsem si tedy svou (ne)znalost Francouzštiny a zjistila, že Oeillet v překladu znamená karafiát. Oeillet Bengale, tedy Bengálský karafiát. Ovšem - aby to bylo ještě zamotanější, tak Bengálský karafiát je ve skutečnosti vlastně čínská růže. Její botanický název je Rosa Indica caryophyllea a vyšlechtil ji malíř a botanik Pierre Joseph Redouté (1759-1840) pro Josephine Bonaparte. Růže, jejíž květ se podobá karafiátu, se stala inspirací pro vůni, již v roce 2014 vytvořil pro Aedes de Venustas nos Rodrigo Flores- Roux.

  • složení:
  • HLAVA: kurkuma, skořice, černý pepř, kardamom, hřebíček, šafrán
  • SRDCE: růže, bílý pepř, jahoda, květinové tóny
  • ZÁKLAD: vanilka, balzám tolu, vetiver, labdanum

A jak tedy tato růže "nerůže" voní? Jako když na jaře na předzahrádkách rozkvetou hvozdíky - trsové růžovo-bílé karafiáty. Prostě starosvětská a jemná vůně karafiátků, která se do daleka nese svěžím jarním vzduchem. Možná je později i malinko pudrová. 

Neuvěřitelné na tom je, že karafiát ve složení vůbec není, jeho vůně je poskládaná převážně z koření. A když se dobře soustředíte, tak opravdu rozeznáte minimálně karafiátový hřebíček, sladký pepř a jemnou skořici. Tento "výbuch" koření je však umně doplněn květinovými a pryskyřičnými tóny a v základu je uhlazen vanilkou tak, že se vůbec nemusíte bát přílišné kořeněné ostrosti. 

Nevěda nic o "růži, která se touží stát karafiátem", řekla bych, že v tomto parfému se hromádce koření splnil sen - stát se orientálním karafiátem.

P.S.

Letos jsem od jedné stařenky v sousedství dostala trs hvozdíků a vysadila si ho na své miniaturní zahrádce. Teď už jsou dávno odkvetlé. Ale ještě než mi příští rok znovu rozkvetou, tak si je můžu připomenout právě v parfému Oeillet Bengale