Očista "per fumum" podle Feng Shui

08.05.2019

Slovo parfém pochází z latinského výrazu per fumum a já bych se v dnešním článku ráda vrátila k jeho původnímu významu. Per fumum znamená skrze kouř, protože pomocí vznášejícího dýmu už od pradávna promlouvali naši předkové ke svým božstvům (první nálezy jsou již z hrobů raného neolitu; kadidlo bylo a je nedílnou součástí náboženských obřadů). V dnešní době se využívá vykuřování a aromalampiček i pro relaxaci. Nicméně vážněji se vykuřováním zabývá tradiční čínské učení Feng Shui (Feng-šuej), používá ho při očistě prostoru.

Dovolte mi však nejprve trochu rozvláčný úvod. Každý jistě zažil, že na nějakém místě cítil Genius loci, nebo mu naopak bylo nepříjemně. Kdysi jsme byli na návštěvě v novostavbě nízkoenergetického rodinného domu. Manžel tam byl na výzvědách, jak funguje tepelné čerpadlo. Paní domu mě usadila v obýváku do pohodlného křesla, ale mně se z podivné dusivé energie v tomto na první pohled krásném domě udělalo mdlo. Jediné místo, kde jsem byla schopna přečkat návštěvu, bylo schoulená na zemi před krbem. A naopak jsem se hned první noc cítila báječně a "jako doma" v domku, který se po letech stal mým domovem. Tehdy to byla ještě polorozpadlá chalupa. 

Na proudění energie v prostoru věřím už dávno. Často se mi totiž stávalo při nocování u známých, že jsem otáčela svoje provizorní lůžko, protože jsem jinak nemohla usnout. A vždy jsem se dozvěděla, že jsem automaticky zvolila směr nohama na východ. Když jsem narazila na učení Feng Shui, které se zabývá vztahem člověka a jeho životního prostoru, dostalo se mi vysvětlení.

Feng Shui se pokouší nastolit harmonii v prostoru a umožnit nerušené plynutí energie čchi. Zní to vznešeně a možná i trochu okultisticky, ale podle mého názoru, spoustu zásad Feng Shui ve svém životě používáme intuitivně a staří Číňané to tímto učením pouze dovedli k dokonalosti. Člověk si instinktivně neumístí postel uprostřed místnosti, protože by se cítil ve spánku ohrožený. Přirazí ji raději ke stěně s dobrým výhledem na okno i dveře. Před spaním nenechá otevřené šuplíky prádelníku, protože by usínal s pocitem nedokončeného a tak dál. Feng shui mimo jiné dává doporučení, kterak pomocí uspořádání nábytku a dekorací v prostoru můžeme ovlivnit to, jak se cítíme i chováme a tím pádem i to, jak jsme zdraví a spokojení v životě, a vnímáme nabízené příležitosti. 

Každý, kdo si po nepříjemném dni dává očistnou sprchu, nebo se ve chvílích velkého stresu (například před zkouškou, nebo po rozchodu) pouští do velkého úklidu, ví, jak je úklid a očista důležitá i pro duši. A tím se konečně dostávám k tématu mého článku. Feng Shui pracuje s energetickou očistou prostoru. Používá ji, pokud je třeba zbavit místnosti negativní energie z minulosti (hádka, rozchod, někdo je nemocný, úmrtí), či se naladit na nový začátek (nový byt, práce, aktivita), nebo jen jako prevenci.

A jak na to? Po důkladném úklidu, při kterém se zbavíte i nepotřebných věcí, můžete použít očistu květovými vodami, rozsypanou solí (může být i rýže), krystaly, ohněm (svíčky, kahany), dýmem (vykuřovadla), nebo pomocí zvuku (zvonků, tleskání, klapotu dřívek). Každý zvolí variantu nebo kombinaci, která mu je bližší. Prostor se prochází po směru hodinových ručiček a pomocí dýmu, nebo zvuku se "čeří" a "vymetá" stagnující energie v rozích a koutech místnosti. Důležité je zklidnit mysl, na samotnou očistu se soustředit, vědět co tím rituálem chci dosáhnout a dělat jej vědomě a s pokorou. Taky záleží na vás, zda to bude akt zcela soukromý, či si přizvete kamarádku, kamaráda.

Mou instinktivní první volbou byl nejprve samotný oheň. V domě, kde jsem jako vysokoškolačka viděla světelnou postavu a na zahradě byl objeven náhrobní kámen jisté paní Růženy, jsem cítila potřebu zapalovat svíčky a prosila Růženku o klidné soužití. 

Potom se moje pozornost upřela na vykuřování. Líbí se mi spojení stoupajícího dýmu, vůně i prokazatelné desinfekční účinky vykuřovadel. Pořídila jsem tedy kadidla a pryskyřice. Různé esoterické obchody se vás budou snažit přesvědčit, jaká je to věda, aby jste utratili co nejvíce peněz za nádherné kadidelnice. Jak je komu libo. Ale podle mne stačí nadrcenou pryskyřici položit na oblíbenou aromalampičku vystlanou staniolem, nebo na rychlozápalný uhlík položený v keramické nádobce (ke které máme osobní vztah, protože je třeba po babičce) naplněné himalájskou solí. Uhlík hoří asi půl hodiny a pro vydatný dým stačí pár zrnek pryskyřice, které budete postupem času doplňovat. Dým se po skončení obřadu vyvětrá. Ta zábavná část je i průzkum, která z vonných pryskyřic je pro vás ta pravá. Mně osobně nejvíce voní dým páleného Jantaru z Baltu - zkamenělé pryskyřice listnatých i jehličnatých stromů. A paradoxně jedno z nejproslulejších kadidel Myrha mi vyloženě smrdí. 

Ještě jednu variantu vykuřování mám ráda - vonnými tyčinkami. K očistnému rituálu se nehodí používat příliš parfémované tyčinky. Nejlepší jsou ty obřadní ze santalového dřeva. Zapálíte je, plamen uhasíte, vetknete do nějaké nádobky, aby byly ve svislé poloze a tu položíte na nějaký podnos, protože vypálený konec bude odpadávat. Pro očistný rituál se zapalují tyčinky vždy po trojicích (dvojice se zapaluje pro zesnulé).

Ještě se chystám na vykuřování bylinami, konkrétně šalvějí bílou. Vykuřování doutnajícím svazkem sušené šalvěje používali při svých ceremoniálech američtí indiáni. Je považována za posvátnou bylinu i účinný lék. Zapálený svazek se nechá rozhořet, potom se oheň uhasí a nechá doutnat. Po ukončení rituálu se hořící konec ustřihne a zbytek se uschová na příště. 

A po takovéto očistě už bude každému jasné, jaký má význam "pokoj v duši".

https://www.tvorivy-svet.cz/kategorie/23754-177215/esoterika/pryskyrice 

https://www.vykurovadla-rymer.cz/?gclid=EAIaIQobChMIvsCc2vGM4gIVl-iaCh33tgJ3EAAYASAAEgJDrvD_BwE