Mon Seul Désir (Jul et Mad)

14.05.2018

Parfém Mon Seul Désir jsem napoprvé v roce 2017, kdy byl uveden v kolekci Les WHITE spolu s vůní Bella Donna a Fugit Amor, obešla obloukem. Mohla za to vůně kůže v základu parfému, která mi přehlušila všechny ostatní složky a odradila mne od hlubšího zkoumání. 

Přesto mne vůně stále lákala, stejně jako i ostatní čisté parfémy od Jul et Mad, a tak jsem si při každé možné příležitosti ověřovala, že se nic nezměnilo. Jednou jsem omylem při zkoušení na papírek zasáhla sprškou vůně i ruku a neštěstí bylo na světě :-) Vůni jsem si zamilovala! :-) Tam, kde jsem u rozprašovače, nebo na papírku cítila pouze zakouřenou kůži, na pokožce se (po počáteční hádce složek) rozvinula nasládlá kořeněná ambrová krása, kůží pouze podkreslená.

Složení:

Hlava: muškátový oříšek, mandarinka, růžový pepř

Srdce: vonokvětka, koriandr, oud

Základ: benzoin, pižmo, guajakové dřevo, ambra, kožený akord

Koncentrace: Extrait de Parfum

Pro mne je tedy Mon Seul Désir především nasládlá balzamická ambra. Je podkreslená vůní velejemného malinko zakouřeného oudu a hrubé kůže, což dodává vůni v základu patřičnou sílu. Přesto na mé pokožce tato síla nedominuje. Stejnou měrou se totiž dostává ke slovu šťáva z mandarinek a dužina zralých meruněk, které dřevům přidají na jemnosti a uhlazenosti. Sladký pepř a voňavý muškátový oříšek se postarají o kořeněnou pikantnost a odlehčení kompozice. 

Vůně silná i jemná zároveň. Jako povaha bájného jednorožce, který byl na jedné straně obrazem síly nezkrotného divokého zvířete, na straně druhé symbolem panenství, čistoty a rytířské lásky a jeho roh měl léčivé schopnosti.

A proč vlastně mluvím o jednorožci? Totiž - trojice vůní Bella Donna, Fugit Amor a Mon Seul Désir čerpají inspiraci z fascinace uměním sympatické dvojice Juliena a Madaliny. A konkrétním tvůrčím podnětem pro Mon Seul Désir bylo dílo -

Dáma a jednorožec (La Dame à la Licorne) - tak zní současný název série šesti tapiserií neznámého autora z 15. století. Gobelíny utkané ve stylu zvaném mille-fleur (tisíce květin) z vlny a hedvábí jsou instalovány v Musée de Cluny v Paříži a jsou často označovány za jedno z největších uměleckých děl středověké Evropy. Na všech je zobrazena vznešená paní, jíž po jednom boku stojí lev a po druhém jednorožec nesoucí korouhve. Pět tapiserií nejspíše zobrazuje pět smyslů - chuť, sluch, zrak, čich a hmat. O významu šesté však koluje spousta dohadů. Do gobelínu nad dámou je zde vetkán nápis A Mon Seul Désir a dáma na něm drží v rukou náhrdelník, který bere, nebo odkládá do zdobené skříňky v rukou služebné.

Motto A Mon Seul Désir má spoustu překladů "Mé jediné přání", "Mé jediné touze", "S mou jedinečnou touhou", "Podle přání mě samotného"... a stejně tolik má výjev na gobelínu výkladů svého významu. Jeden z nich zní, že představuje šestý smysl, kterým má být láska a porozumění. Jiný zase říká, že je alegorickým ztvárněním šlechetnosti a rezignace na světské statky. Nejnověji se historici přiklání k výkladu, že významem celé série má být poznání, že lidé jsou od přírodního a mýtického světa odděleni díky svým jedinečným přáním a touhám.