Lilacs & Gooseberries (Shay & Blue)

28.07.2021

Znáte britskou značku Shay & Blue veganských parfémů a kosmetiky přátelské k přírodě ohánějící se hesly jako je udržitelnost, etika, čistota? Já ne.

Shay & Blue založil Dom De Vetta v Londýně v roce 2012. Životopis má bohatý, většinu své dvacetileté kariéry strávil ve světě parfémů - byl starším viceprezidentem společnosti Chanel a také generálním ředitelem společnosti Jo Malone London. Jako "nos" značky si vybral parfumérku Julii Massé (je např. podepsaná i pod některými flankery vůně Si Armani).

Nikdy by mě nenapadlo lovit ve vodách Shay & Blue, kdyby mě na ně neupozornil článek parfémové nadšenkyně Lucie. Pojednával o jejich limitované edici unisexového parfému Lilacs & Gooseberries, kterou uvedli v květnu 2021. Lucie v článku píše také o tom, že právě vůni šeříků a angreštu (slovensky orgovánu a egrešov - Lucie je z Bratislavy) přisoudil Andrzej Sapkowski ve své sáze o Zaklínačovi nespoutané čarodějce s havraními vlasy - Yennefer z Vengerbergu. Od té chvíle mi znělá slova "orgován a egreše" rezonovaly v hlavě jako mantra. Knížky o zaklínači Geraltovi z Rivie jsem přečetla všechny. A seriál jsem zrovna nedávno zkoukla s dcerou na jeden zátah, když jsme obě ulehly s teplotou po očkování. Rozhodnuto! "Orgován a egreše" musím vyzkoušet, než bude vyprodáno :-)

Na webu Shay & Blue lze objednat 100ml balení a také 10ml kabelkové. Objednala jsem pro jistotu jen kabelkáček - za 8 dnů i s proclením dorazil z Anglie FedExem. (bohužel cca měsíc na to i požadavkem zaplacení cla a poplatků :-)

Lilacs & Gooseberries jsou prý podle oficiálního popisu "noční můry převlečené za denní snění". Poetické složení je dle webu značky nevinné:

  • Hlava: omamné šeříky, sladké a opojné
  • Srdce: ďábelsky ostré angrešty
  • Základ: euforický jemný bílý jantar

Ale doporučuju si rozkliknout záložku s ingrediencemi. Je jasné, že bez syntetiky se dnešní parfémářské umění (ať je jak chce čisté a udržitelné) prostě neobejde.

Parfém Lilacs & Gooseberries je svěží květinově ovocný. Na svěženku má výbornou výdrž. Stopy vůně ve vlasech vnímám i druhý den (pro mne to není bonus, spíše z toho kouká chemie). Angrešt přímo necítím, jenom neurčitou vodovou nasládlou ovocnost. Šeřík je pěkný, i když ne tak věrný, jako v mé oblíbené Eutopii 11, kde se víc mísí s dřevitostí. Možná je tu i trocha ozonických tónů, jako nad hladinou bazénu. Vůně je to nekomplikovaná, veselá, letní, prázdninová. Vidím ji v kombinaci barev letní oblohy, tyrkysové hladiny a růžové limonády.

Hned po nástřiku mi připadala vůně velmi povědomá. Chvilku trvalo, než jsem si vzpomněla - Éclat d'Arpège (Lanvin) už jsem měla velmi dávno, už je nemohu porovnat vedle sebe, ale podle mé olfaktorické paměti by mohly být sestry, nebo sestřenice.

Zdroje:

https://www.parfumanie.cz/novinky/yennefer-a-jej-egrese-s-orgovanom:a197.htm 

https://www.shayandblue.com/products/lilacs-gooseberries-fragrance-10ml?_pos=2&_sid=e294c930b&_ss=r