Insolence - Eau de Toilette (Guerlain)

01.11.2018

Insolence EdT byla vytvořena u Guerlainů v roce 2006 parfumérem Maurice Roucelem a uměleckou ředitelkou Sylvaine Delacourte už pod koncernem LVMH. Je rozhodně kontroverzní vůní. Příznivci staré školy jí vytýkají, že je příliš líbivá, až vulgární, sladká...

  • složení:
  • HLAVA: malina, bergamot, červené bobule, citrón
  • SRDCE: pomerančový květ, fialka, růže
  • ZÁKLAD: kosatec, santal, tonka, pižmo, pryskyřice

Na webu arome existoval ještě před pudlí revolucí na každé poličce žebříček nejhorších vůní. V mých parfémových začátcích na něm kralovali Alien, Womanity, Eden a Insolence. První tři pořád nevydýchávám. Insolenci jsem při psaní kosatcového článku musela znovu pořádně prozkoušet, a byla z toho láska.

Insolence je pro mě fialkový symbol jara. Kupodivu mi tu klasická kombinace - fialka, růže, kosatec nevytvoří ani rtěnku ani pudr. Spolu s malinovou cukrovou vatou a pomerančovým květem všemu vévodí bonbónová fialka. Malinko při zemi ji drží dřevité stonky růží a drhnoucí chladný kosatec. Balzamický podklad dodává vůni připáleného cukru. Je to do lahvičky ukrytá sladká radost ze života. Vůně mi připomíná mladou hubatou holku s pusou od fialkových cukrátek a malinovky, která pobíhá bosýma nohama po zahradě a trhá fialky. Nejraději ji nosím na jaře, nebo když si chci jaro připomenout.

Serge Mansau se návrhům obalů parfémů věnuje od roku 1960. Na svědomí má třeba flakony k vůním Flower by Kenzo, Organza, Dolce Vita a desítky dalších.
Serge Mansau se návrhům obalů parfémů věnuje od roku 1960. Na svědomí má třeba flakony k vůním Flower by Kenzo, Organza, Dolce Vita a desítky dalších.

Stejně kontroverzní jako parfém samotný je i jeho původní flakón. Někomu se zdá ošklivý a je pravdou, že do ruky padne velmi špatně. Možná proto se stal obětí unifikací u Guerlainů a v současné době je vůně prodávaná ve včeličce Abeilles Blanche. (U nás ji e-shopy ještě nabízejí i v původní podobě).

Zajímalo mne, co bylo inspirací pro Serge Mansaua, výtvarníka, který je jeho autorem. Promo texty hovoří o tom, že flakón je jako vytesaný ze světla. Tělo, krk a víčko jsou prý z polokoulí vytvořenou spirálou, kde ve věčném pohybu těchto tří skleněných sfér není nic než záře.

To zní opravdu velmi šroubovaně i s ohledem na můj neobratný překlad-výklad. Nezdá se mi, že by návrhář, kterého marketingové popisy k vůním od zadavatelů rozčilovaly, při svých návrzích je ignoroval a raději se nechal inspirovat přírodou, měl něco podobného v plánu. Mnohem pravděpodobnější se mi zdá informace, že inspiraci našel v dřevěné dětské stavebnici.

Mně osobně flakón připomíná (i přes infantilní růžový obsah) oblázky v zenové zahradě. Nevím úplně přesně, jak má zenová zahrada fungovat. Ale tato Insolece-zahrada mi v době, kdy jsou moje smysly neklidné nebo se cítím nejistá, dodává rovnováhu; a v době, kdy jsem v pohodě, mě naplňuje dětskou radostí.

Ještě důležitá poznámka - EdT a EdP nejsou pouze slabší a silnější koncentrací parfému, jsou to dvě rozdílné vůně. EdP není tak radostná, sladká, je hlubší. Je fialkově sametově pudrová a je v ní více dřev.