Erotikon (Pigmentarium)

26.04.2019

"EROTIKON, smyslně tajuplný parfém ... vypráví příběh o chtíči a lásce."

  • Hlava: čokoláda, zázvor, růžový pepř
  • Srdce: vanilka, tonka fazolky
  • Základ: ambra, mošus, pačuli, santal

Pigmentarium vydává druhou vůni, je to dámský parfém Erotikon

foto: Hana Knížová
foto: Hana Knížová

Kde hledali v této mladé české značce inspiraci tentokrát? Erotikon je slavný němý černobílý film Gustava Machatého, který měl oficiální premiéru v roce 1930. Spolupracoval na něm i Vítězslav Nezval. Měl mezinárodní obsazení, nezvyklou poetiku a je dobře hodnocen z hlediska filmařsky řemeslného, i když využívá dějová klišé. Toto milostné drama se jako první v našich filmových dějinách systematicky zaměřilo na erotiku a lidský sexuální pud. Upravená zvuková verze filmu se později hrála v Německu a Rakousku pod názvem Parfém jedné ženy.

A co vůně Erotikon? Už u rozprašovače flakónu vnímám hřejivou ambrovou vůni. Po nástřiku se kolem mne vytvoří obláček vůně hořké čokolády, která v sobě ukrývá pikantní náplň. V mojí představě se zhmotní jako Mikulášem zapomenutý ztvrdlý perník, obalený v hořké čokoládě, slepený marmeládou, do které možná Čert přimíchal i nějaký alkohol. A ten čert možná i může za to, že cukrář do perníku zapomněl přidat obligátní perníkové koření a ponechal pouze vanilku - čerte, máš u mě velké plus! Do ambrově dřevité (cedr) vůně se mi později přimísily i živočišnější tóny (pižmo).

Po přečtení složení jsem si udělala resumé: velmi povedená suchá dřevitá ambrová vůně s hořkou čokoládou a zázvorovou náplní, malinko živočišná. Dospělá.

Moje voňavá představa mě usazuje do sametové dřevěné sedačky zapadlého malého kina. Venku mrzne, ale v sále je příjemné teplo. Sedím a ve zpocených dlaních žmoulám pytlík nějakých čokoládových cukrovinek nejistého původu. Koupil mi je mladík, který chce v šeru kina dobýt mé "srdce". Světlo z promítačky poblikává přes částečky prachu poletující vzduchem a na stříbrném plátně si Řehoř Samsa osahává své hmyzí tělo. "To nemůže myslet vážně? Nemohl vybrat něco romantického?" pomyslím si. Odsunu ruku dotěrného nápadníka a dám si do úst čokoládu. Uvnitř je plněná zázvorovou marmeládou. Úplně cítím žilky rozvařené buničnaté struktury oddenku. Žilky se mění na provázky a bují a mohutní a dřevnatí... a pohlcují mě i s pytlíkem bonbonů, tím zoufalcem vedle mě, i celým kinem, a odnáší mne na sluncem prozářené místo plné zlatohnědých odlesků a vůní sladké ambry a vanilky a ebenových těl... "Bóže, ty jsi děsná. To tě neprobudí, ani když tě líbám!?" Ach jo, Z5 do reality.

50ml flakon je dostupný za 3690,-Kč v Ingredients, Vavavoom Perfumery a Dea Orh concept store.

https://www.pigmentarium.com/product-page/erotikon

https://www.facebook.com/Pigmentarium/

https://www.csfd.cz/film/6307-erotikon/zajimavosti/?type=film

https://www.kfilmu.net/film/erotikon/goldies/