Dulcis in Fundo (Profumum Roma)

10.05.2018

"Co ty to sem pořád nosíš za dobroty?" , zeptal se mě kolega dnes ráno. "Ta dobrota jsem já." , se smíchem jsem mu dala přičichnout k zápěstí. Včera to byly vanilkové rohlíčky v Eau de Shalimar (Guerlain) a dnes vanilka v Dulcis in Fundo (Profumum Roma).

Italská značka Profumum Roma (která je známá tím, že vyrábí parfémy s neuvěřitelně vysokou koncentrací vonných látek 43%) sladké vůně s vanilkou umí - v průběhu let jsem zkoušela třeba Battito d´Ali, Vanitas, Confetto, Soriso. Ale ta poslední - Dulcis in Fundo - mi sedla nejlépe. Je to vlastně příznačné - její název pocházející z latiny totiž zdůrazňuje, že i když je něco uvedeno jako poslední položka v seznamu, nesnižuje to význam a důležitost oproti položkám ostatním. U nás by se mohlo úsloví přeložit jako "v neposlední řadě".

Vůně má být vzpomínkou na říjnový den v Římě. "Procházeli jsme se ulicemi v centru města plní beznaděje, když jsme najednou zacítili lahodnou vůní těsta. Reakce okamžitá: ústa plná slin! Pomocí tohoto parfému chceme říci, že i díky zdánlivě malým věcem lze ochutnat svobodu i radost z života."

Složení: sicilské citrusové plody (mandarinka, citron), vanilka.

A čím je tahle vanilka výjimečná? Pro mne asi jednoduchostí. Mísí se tu vůně sladké šťávy z mandarinek a pomerančů hustě zasypaná hoblinkami právě naškrabané citrónové kůry s načechranou vůní vanilky. A vy úplně cítíte, jak se pod doteky plamene z flambovací pistole odlupují průhledné zlatavé šupinky zkaramelizovaného cukru na povrchu moučníku. Nebo jsou to snad kapky sluncem prohřáté pryskyřice, která vám ulpěla na prstech, jak jste se do babiččiny kuchyně honem, honem vyškrábali přes starý parapet, jen aby vás bratr nepředběhl a neukořistil poslední kousek koláče? A všechna ta vůně splývá s pižmem vaší kůže, že se ani nemusíte k někomu tulit, jak to dělá Andy Tauer ve své vanilkové toaletce When We Cuddle And I Can Smell Your Perfume On My Clothes. Krásná nenásilná vanilka. A nikde žádný pudink :-)