Ambar (Jesus del Pozo)

30.08.2018
Ambra tmavá (Indie) www.tvorivy-svet.cz
Ambra tmavá (Indie) www.tvorivy-svet.cz

https://www.tvorivy-svet.cz/detail/6151071/amber-bakhoor

Když jsem nakupovala na e-shopu Tvořivý svět padla mi do oka položka Ambra tmavá. Popisek k ní říkal: "Vonná tuhá esence pocházející z Indie. Výroba má dlouhou tradici, je míchána výhradně ručně podle starých tajných receptur. K výrobě se používají nejkvalitnější vonné látky - byliny, včelí vosk, pryskyřice, dřeva exotických stromů, kvalitních éterických olejů... Sladce omamná vůně, exotická a výrazně květinová, s hlubokými a sametovými akcenty, provoněna vanilkou a orientálními oleji."

A tehdy mi došlo, čím tak voní Ambar (Jesus del Pozo), jeden z mých nákupů na slepo (samozřejmě výhodná cena, krásný flakón, kladné ohlasy... však to znáte), který mi naštěstí vyšel :-)

  • složení:
  • bergamot, tangerinka, kardamom, kosatec, pivoňka, zelený čaj, ambra, cedr, šalvěj 

Ambar je svěží kolínská, která se promění do nasládlé pryskyřičné vůně. Obě její fáze se mi líbí. 

V úvodu se svěží kardamom mísí se zeleným čajem s bergamotem. Takovým tím zdravotním čajem, s přidanými nahořklými bylinkami. V závěru je kardamom doplněn nasládlou pryskyřicí, vanilkou a mandarinkou. Asi jsou k čaji právě podávány máslové kardamomové sušenky. (Nikdy jsem takové sušenky nejedla, ale prostě musí existovat a určitě budou dobré. Něco jako zázvorky bez zázvoru s kardamomem. Slíbila jsem si, že se je někdy pokusím upéct. :-)

Od úvodu k závěru není dlouhá cesta, vůně velmi rychle zeslábne. Zůstane pouze její stopa, kterou zachytíte jen s nosem přímo na kůži.

jantar - zkamenělá pryskyřice
jantar - zkamenělá pryskyřice

https://kaiajoyasuruguay.blogspot.com/2012/09/simojovel-la-capital-del-ambar.html

Nedá mi to a ještě musím napsat, co mne původně spletlo, že jsem ve vůni hledala (a nenašla) animální tóny a slanost, tak často provázející hutnou vůni ambry. Parfémové názvosloví kolem ambry je totiž skoro věda.

Ambra pravá (šedá, anglicky ambergris) - vonná látka získávaná ze zkamenělé potravy z trávicího traktu velryby, dlouhodobě vystavené působení mořské vody, velmi drahá parfémářská složka. 

Ambra (anglicky amber, přeloženo jantar) - vonná látka extrahovaná ze směsi pryskyřic (Labdanum, Benzoin, Styrax, Tolu a Peru balzám...) a vanilky. S broučky uvězněnými ve zkamenělé pryskyřici má společnou pouze barvu, která jí taky dala jméno - liquidambar (tekutý jantar) - díky tomuto latinskému názvu se keři sturače, produkujícímu pryskyřici Styrax, říká "ambroň." A tím se dostávám zpět k úvodnímu odstavci tohoto článku - do Indie, kde se takovéto směsi pryskyřic a jiných vonných surovin s voskem, pod názvem amber, používají především k vykuřování, nebo jako tuhý parfém.

Ambroxan - nejčastější název syntetické ambry